300 nieuwe wachttijdaanduiders op het MIVB-net

De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij investeert al verschillende jaren in de voortdurende verbetering van de reizigersinformatie. Nu installeert de MIVB 300 kersverse wachttijdaanduiders aan de bovengrondse bus- en tramhaltes. Met de nieuwe borden en de aanduiders die al in de metrostations aanwezig zijn, zal tegen eind 2016 liefst 85% van de reizigers genieten van een wachttijdaanduider aan hun halte.

Reizigersinformatie is een essentieel onderdeel van het vervoersaanbod van de MIVB en de vervoersmaatschappij breidt dan ook al verschillende jaren haar communicatiekanalen uit: website, versterkte aanwezigheid op de sociale media, wachttijdaanduiders, dynamische panelen, Customer Care, … In 2015 zette de MIVB haar inspanningen zichtbaar verder met de komst van 200 bijkomende dynamische wachttijdaanduiders aan de haltes en 68 interactieve “touchscreen”-zuilen in de stations. Die vulden de 115 MUPI’s aan (grote infopanelen waar de wachttijd op staat, geplaatst aan de ingangen van de metrostations).

Nieuwe wachttijdaanduiders

De MIVB zet haar investeringen verder en test sinds december 2015 een nieuwe versie van wachttijdaanduiders aan de bovengrondse tram- en bushaltes. Een test die afdoend was, waardoor de MIVB nu de 300 eerste van dit type wachttijdaanduiders op het terrein installeert. Elke week worden ongeveer vijftig borden geplaatst. De eerste vijftig komen in het stadscentrum en de 250 volgende worden prioritair geïnstalleerd aan de drukste haltes van het net, die nog geen tijdsaanduider hadden.

Deze nieuwe wachttijdaanduiders werken op batterij en vergen dus geen zware infrastructuur of een aansluiting op het elektriciteitsnet. De installatie ervan verloopt daardoor snel, kan gebeuren zonder vergunning en de totale kostprijs ligt lager dan deze van de klassieke aanduiders op het bovengrondse net. Door de makkelijke installatie zijn ze ook ideaal voor gebruik aan tijdelijke haltes tijdens werven. De MIVB zal ze dan ook gebruiken aan de haltes van de grote werven deze zomer.

De borden vullen het huidige aanbod aan om op een totaal te komen van 900 wachttijdaanduiders aan de drukste bovengrondse haltes tegen eind 2016. De MIVB zal zo de doelstelling van het beheerscontract 2013-2017 halen om 40% van de bovengrondse haltes te voorzien van een wachttijdaanduider.

Informatie is noodzakelijk voor de reizigers

Informatie duikt op in de top 10 van de bekommernissen van de reizigers. Ze beloonden de inspanningen van de MIVB dan ook door de wachttijdaanduiders in de stations de beste score te geven in de tevredenheidsbarometer 2015 (8,2/10), gevolgd door deze aan de bovengrondse haltes (7,6/10).

“We weten dat informatie een essentieel punt is voor onze reizigers. Dankzij de nieuwe aanduiders, door de al aanwezige exemplaren aan de bovengrondse haltes en in de metro, zal liefst 85% van alle reizigers van een wachttijdaanduider aan hun halte/station kunnen genieten tegen eind 2016”, benadrukt Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.

“Enkele minuten wachten aan een bus- of tramhalte lijkt vaak lang te duren als je je met het openbaar vervoer verplaatst in Brussel”, aldus Pascal Smet, Brussels minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “De reizigers informeren over de wachttijd aan de haltes maakt dan ook deel uit van de verbeteringen die de reizigers het meest appreciëren en die bijdragen tot de algemene verbetering van de dienstverlening van de MIVB. Met 900 wachttijdaanduiders geïnstalleerd aan bovengrondse haltes zal eind 2016 40% van het bovengrondse net real time informatie geven aan de Brusselaars. Met deze nieuwe stap past de MIVB zich aan en schrijft ze zich nog meer in in de ontwikkeling van een modern en kwalitatief openbaar vervoer.”