417,5 miljoen ritten: een nieuw record voor de MIVB

Met 417,5 miljoen ritten in 2018 tekent de MIVB volgens de eerste schattingen een nieuw record op. Goed voor liefst 16,6 miljoen extra ritten (+4%) voor de bussen, trams en metro’s van de MIVB. De stijgende tendens van 2017, waarin al een belangrijke groei van de rittenaantallen op het net te merken was, wordt dus verdergezet.

De verplaatsingen met het openbaar vervoer stegen met 4% in 2018. Het aantal tram-, bus- en metroritten steeg van  400,9 miljoen in 2017 naar 417,5 miljoen. Dat zijn 16,6 miljoen extra ritten op een jaar tijd.

«De cijfers bevestigen de recente studie van VIAS die aangeeft dat het aandeel van het openbaar vervoer in Brussel onophoudelijk stijgt. 72% van de Brusselaars verklaart dat ze de afgelopen twaalf maanden het openbaar vervoer gebruikten. Daarmee steekt het openbaar vervoer de wagen voorbij. En de MIVB heeft absoluut de ambitie om de favoriete vervoerswijze in Brussel te blijven. In 2019 ontbreekt het niet aan projecten om de reizigers nog beter te ontvangen en hen een almaar performantere dienstverlening te bieden», aldus Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.

“Steeds meer reizigers kiezen voor de MIVB om zich te verplaatsen. Het is erg bemoedigend om te zien dat mensen hun gewoontes veranderen. Brussel gaat erop vooruit. De reizigerscijfers voor 2018 zijn hier het bewijs van. Door 5,2 miljard te investeren in het openbaar vervoer heeft de Brusselse regering deze evolutie aangemoedigd en ondersteund. Deze investeringen maken mee de ommezwaai mogelijk van een stad voor auto’s naar een stad voor mensen. Door de bus, de tram en de metro te nemen, hebben de Brusselaars het afgelopen jaar elke dag bijgedragen aan een beter klimaat in onze stad”, zegt Brussels minister van Mobiliteit, Pascal Smet.

Nog meer nieuwigheden in 2019

En de MIVB wil haar populariteit nog zien toenemen in 2019 en nog meer reizigers ontvangen die overtuigd zijn van het nut van het openbaar vervoer. Het ontbreekt niet aan projecten. De 9.000 medewerkers zetten zich in om de capaciteit op het net te verhogen en het gebruik ervan te vergemakkelijken.

251 nieuwe hybride bussen worden mondjesmaat in dienst gesteld, met een belangrijk aandeel gelede bussen. De nieuwe voertuigen zullen niet alleen toelaten meer reizigers te vervoeren, maar zullen ook het MIVB-busnet grondig hervormen door nieuwe lijnen en nieuwe verbindingen tussen de wijken aan te bieden. Een buslijn met gelede elektrische bussen wordt komende lente getest. De eerste nieuwe metrostellen M7 worden eind dit jaar geleverd terwijl de MIVB in 2019 de modernisering van de metrolijnen en de uitbreiding van de metro naar het noorden van Brussel verderzet. Verschillende gerenoveerde stations worden ingewijd. De Brusselse tram viert feest voor zijn 150ste verjaardag en de Brusselaars zullen voor die gelegenheid de trammaquette van de nieuwe generatie kunnen ontdekken. Trams die tegen 2020 in de straten van Brussel zullen rijden. Nieuwe ontwikkelingen worden verwacht met de mobiele app en een uitbreiding van betalingsmogelijkheden wordt bestudeerd. Ten slotte krijgen de MIVB-medewerkers dit jaar ook een nieuw uniform.

2018: een nieuw overzicht

2018 werd gekenmerkt door het afwerken van talloze projecten en werven, waaronder de inwijding van de allereerste volledig elektrische midibuslijn (lijn 33 in het stadscentrum), de komst van elektrische bussen op lijn 13, de inwijding van de nieuwe tramlijn 9 en van de verlengde lijn 8, de lancering van de nieuwe mobiele app, de inwijding van de nieuwe Marconi-tramremise in Ukkel, de bestelling van 175 nieuwe trams en de goedkeuring van het busplan door de Brusselse regering.