Al meer dan 700 functies ingevuld bij de MIVB in 2016

Met meer dan 8.000 medewerkers blijft de MIVB de grootste werkgever van het Brusselse Gewest. En de vervoersmaatschappij blijft verder aanwerven. Begin januari kondigde de MIVB 800 vacatures aan voor 2016 en deze uitdaging zal worden gehaald, met al meer dan 700 ingevulde functies begin september. De aanwervingen gaan dag na dag verder.

Met meer dan 370 miljoen ritten het afgelopen jaar, een voortdurende stijging van de rittenaantallen van het openbaar vervoer en talloze projecten voor de toekomstige ontwikkelingen, heeft de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij voortdurend nood aan extra personeel. Om dat te vinden voert de MIVB een actief rekruteringsbeleid. Een beleid dat zijn vruchten afwerpt want begin 2016 rondde ze de kaap van 8.000 medewerkers.

800 vacatures in 2016

Dit beleid wordt dagelijks verder gezet. In 2015 kondigde de MIVB aan 1.000 vacatures te zullen invullen en deze uitdaging werd gehaald. In januari 2016 stelde de MIVB ongeveer 800 betrekkingen te hebben en op 1 september waren er daarvan al 742 ingevuld.

Het nieuwe richtplan bus, een nieuwe tramlijn, de verlenging van tramlijnen, een groot project voor de verlenging van de metro naar het noorden van het gewest met de omvorming van de premetro-as, de vernieuwing van de signalisatie in de metro, de versterking van de frequenties op verschillende lijnen en de dagelijkse exploitatie van een net met 4 metrolijnen, 17 tramlijnen, 50 buslijnen en 11 nachtbuslijnen: het ontbreekt de MIVB niet aan noden en uitdagingen vandaag en de komende jaren.

De toekomst wordt vandaag gebouwd

De MIVB heeft voortdurend nood aan personeel, onder andere om de mensen te vervangen die met pensioen gaan. Zo is de generatie die bij de MIVB begon te werken voor de komst van de metro 40 jaar geleden pensioengerechtigd. De aanwervingen dienen eveneens om de ploegen te versterken en zo te beantwoorden aan de noden en uitdagingen van vandaag en morgen. Bestuurders (buschauffeurs, tram- en metrobestuurders) maar ook personeel met een technisch profiel: ingenieurs, elektriciens, elektromechanici, informatici, personeel uit de bouwsector (werfleiders,…), enz.

“We vierden pas 40 jaar metro, een vervoermiddel dat een revolutie heeft veroorzaakt in de verplaatsingen in Brussel. En we bouwen nu verder aan het net van morgen. En dat net, zowel metro, tram als bus, wordt gebouwd met de hulp van alle MIVB-medewerkers. Medewerkers die almaar talrijker worden en die we ook nog verder aanwerven om allemaal samen het Brusselse openbaar vervoer van vandaag en morgen te ontwikkelen”, besluit Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.

Enkele cijfers

• Op 31/8/2016 telde de MIVB 8.218 medewerkers, tegenover 7.897 op 31/8/2015 (+4%)
  • Op 31/8/2016 telde de MIVB 787 vrouwen, tegenover 732 op 31/8/2015 (+7,5%)
  • Op 31/8/2016 telde de MIVB 3.565 chauffeurs, tegenover 3.407 op 31/8/2016 (+4,6%)