Audio-aankondiging van aankomende voertuigen voor slechtzienden

Het is voor mensen met een visuele beperking niet altijd gemakkelijk om te weten welk voertuig aankomt, als hun halte door meerdere lijnen wordt bediend. Om reizen met het openbaar vervoer te vergemakkelijken, rust de MIVB haar bussen en trams uit met een nieuw systeem voor audio-aankondigingen aan de buitenkant van bus en tram. Het systeem wordt momenteel uitgerold en geeft informatie over het lijnnummer en de bestemming van het voertuig dat er aankomt. Dit is een primeur in België voor een regionale openbaarvervoersmaatschappij.

Bijna de helft van de haltes van de MIVB worden bediend door meerdere tram- en/of buslijnen. Voor de meeste reizigers is dit geen probleem, maar wel voor mensen met een visuele handicap, en ook voor wie niet kan lezen of dyslexie heeft. Het is onmogelijk of zeer moeilijk om te weten of de bus of tram die net gestopt is, de bus of tram is die zij moeten nemen.

De verplaatsingen vergemakkelijken

Om de verplaatsingen met het openbaar vervoer te vergemakkelijken voor slechtzienden of mensen die moeite hebben met het lezen van cijfers, installeerde de MIVB aan de buitenkant van haar nieuwste bussen en trams een systeem voor audio-aankondiging.

Luidsprekers aan de buitenkant van het voertuig geven informatie over het lijnnummer en de bestemming wanneer het voertuig bij een halte aankomt en zijn deuren opent. Dankzij dit systeem weten de reizigers die aan de halte wachten welk voertuig zojuist is gestopt, ongeacht of de halte door meerdere lijnen wordt bediend. Dit is essentiële informatie voor mensen met een visuele beperking, maar ook voor reizigers die afgeleid zijn of niet gewend zijn met het openbaar vervoer te reizen en er zeker van willen zijn dat zij in het juiste voertuig stappen.

De invoering van dit nieuwe systeem kadert in het strategisch plan om het MIVB-net toegankelijk te maken voor personen met beperkte mobiliteit. In het kader van haar overleg met de verenigingen stelde de MIVB deze nieuwigheid voor aan het CAWaB, het Collectif d'Accès Wallonie Bruxelles.

"Het identificeren van de naderende bus of tram kan moeilijk zijn voor veel gebruikers van het openbaar vervoer, vooral voor mensen met een visuele beperking. Het CAWaB verwelkomt deze nieuwe uitrusting als een echte stap voorwaarts op het gebied van de toegankelijkheid van het openbaar vervoer", aldus Mathieu Angelo, directeur van het CAWaB.

Vloot uitgerust binnen dit en een maand

De MIVB rust alle recente bussen en trams uit met deze audio-aankondigingen aan de buitenkant van het voertuig. Het gaat om de trams T3000 en T4000, de toekomstige TNG-tram en de jongste vijf busreeksen. Deze voertuigen krijgen tegen eind juni dit externe audiosysteem.

Het volume van de aankondigingen is zo ingesteld dat het lager is dan het omgevingsgeluid van het verkeer, maar toch hoorbaar blijft voor de gebruikers. De aankondigingen worden niet 's morgens vroeg of 's avonds laat verspreid, om de rust in de wijken te respecteren.

"Het openbaar vervoer wordt voortdurend gemoderniseerd. Daarbij ligt de nadruk altijd op comfort en gemak voor de reizigers. In stations en bij de meeste bovengrondse haltes geven wachttijddisplays al (visuele) informatie over de aankomende voertuigen. Ook de aankondiging van de volgende haltenaam aan boord van een voertuig is al lange tijd gebruikelijk. Van nu af aan zullen reizigers die zich buiten het voertuig bevinden aan de haltes dezelfde informatie ontvangen. Dit zal hun verplaatsingen vergemakkelijken. Het is een stap voorwaarts naar een toegankelijker net voor iedereen", besluit Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.