Autoloze zondag: MIVB gratis en opendeur in de Erasmus-remise

Het MIVB-net is voor autoloze zondag volledig gratis op zondag 18 september. Bovendien zwaait de Erasmus-remise de deuren open voor het publiek zodat iedereen een blik achter de schermen kan werpen. Dit evenement kadert in de week van de mobiliteit waarvan het thema dit jaar “een stad op kindermaat” is.

Autovrije zondag is een kans om opnieuw na te denken over mobiliteit en de stad anders te beleven. De MIVB neemt als belangrijke speler van de mobiliteit in de hoofdstad actief deel aan dit evenement, enerzijds door gratis openbaar vervoer aan te bieden, anderzijds met de organisatie van een opendeur.

Het MIVB-net gratis en versterkt

Alle bus-, tram- en metrolijnen van de MIVB zijn de hele dag gratis toegankelijk, van het begin tot het einde van de dienst. De valideringstoestellen worden gedesactiveerd en de toegangspoortjes in de stations zullen open staan.

De frequenties worden verhoogd op het hele netwerk om tegemoet te komen aan het grote aantal reizigers dat op autoloze zondag voor het openbaar vervoer kiest. Concreet zullen bussen, trams en metro's met dezelfde frequentie rijden als op zaterdag. Er zijn extra versterkingen gepland op de vier metrolijnen, op de tramlijnen 7, 8, 9, 25, 39, 44, 92 en 93, en op de buslijnen 20, 49, 50, 54, 74, 89 en 95.

Om deze dag tot een feest te maken voor iedereen, herinnert de MIVB eraan dat het verkeersreglement van kracht blijft op autoloze dag. De verkeersregels respecteren betekent ongevallen vermijden, de eigen veiligheid en die van anderen vrijwaren en het de MIVB-bestuurders iets makkelijker te maken, aangezien zij op zulke dagen bijzonder onder druk staan. ​

"De autovrije zondag is een gelegenheid om opnieuw na te denken over de eigen verplaatsingen en het openbaar vervoer te (her)ontdekken. En wie weet kan die ervaring op een dag uitgroeien tot een nieuwe, milieubewustere mobiliteitsgewoonte. Dat is het doel, en dat is des te belangrijker in de huidige context", zegt Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.

Achter de schermen van de metro

De metrostelplaats Erasmus opent zijn deuren voor het grote publiek van 10 tot 16 uur (laatste toegang om 15.30 uur). Het gebouw werd in 2021 in gebruik genomen en beslaat een oppervlakte van meer dan 30.000 m², grotendeels ondergronds. Het kan onderdak bieden aan 23 metrostellen en nog eens 7 exemplaren onderhouden. Deze derde metroremise van de MIVB werd zo ontworpen dat de impact op het milieu tot een minimum beperkt blijft. De stelplaats is uitgerust met zonnepanelen, warmtepompen, systemen voor de recuperatie van regenwater en recyclage van afvalwater.

Tijdens de opendeur kunnen bezoekers in de bestuurderscabine van de nieuwe M7-metro stappen, de metrowash in actie zien of een metro van onderen ontdekken terwijl die op de hefstand staat. Er zijn activiteiten voor jong en oud gepland, met uitleg over de voertuigen en de remise. Er zijn ook foodtrucks, een stand van de MIVBStore, kinderactiviteiten, fotoanimatie en ontmoetingen met het MIVB-personeel. Er is een aangepast traject voor personen met beperkte mobiliteit, met een speciaal onthaalpunt.

Om met het openbaar vervoer naar de Erasmus-remise te gaan, volstaat het metrolijn 5 te nemen tot aan het station Erasmus, dat op 500 meter ligt en uitgerust is met liften. Buslijn 74 is een andere mogelijkheid. De frequentie van die lijn wordt voor de gelegenheid verhoogd tot aan de halte Clémence Everard.

Een stad, vriend van de kinderen

Kinderen en jongeren staan dit jaar centraal in het thema van de mobiliteitsweek, want als een stad voor kinderen is ontworpen, is ze geschikt voor iedereen. De MIVB sluit volledig aan bij deze visie en biedt voertuigen, dienstregelingen en vervoerbewijzen die specifiek aan dit publiek zijn aangepast: nieuwe bussen, trams en metro's met plaatsen voor ouders met kinderwagens en personen met beperkte mobiliteit, gratis openbaar vervoer tot 12 jaar, schoolabonnementen en abonnementen voor jonge Brusselaars aan 12 euro per jaar, dienstregelingen aangepast aan de nieuwe schoolkalender, enz. De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij wil haar net toegankelijk maken voor iedereen, dus ook voor kinderen en jongeren.

De MIVB werkt ook actief samen met scholen door bezoeken aan haar netwerk en activiteiten in scholen te organiseren. Op die manier wil de vervoersmaatschappij jongeren op een ludieke en pedagogische manier bewust maken van diverse thema's zoals veiligheid, hoffelijkheid en milieu. De kinderen van vandaag zijn de volwassenen van morgen, vandaar dat het belangrijk is hen aan te moedigen om van jongs af aan goede gewoonten aan te nemen in het openbaar vervoer.

Brussels minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt: "Een stad op kindermaat maakt de stad aangenamer voor iedereen. Een 12-jarige zou zich in onze stad in alle vrijheid en veiligheid te voet, met de fiets en met het openbaar vervoer moeten kunnen verplaatsen. Hoewel de zeer voordelige tarieven voor kinderen (gratis) en jongeren (12 euro per jaar) al tonen dat Brussel belang hecht aan de mobiliteit van de jeugd, blijven het verkeer en de gevaarlijke straten een drempel voor velen. Het zorgt er soms zelfs voor dat kinderen binnen blijven. Brussel kan nog beter doen en we werken er dus aan om de openbare ruimte en het openbaar vervoer veel kindvriendelijker te maken."