De Brusselse metro blaast binnenkort 40 kaarsjes uit

Binnenkort is het 40 jaar geleden dat de eerste metro zich een weg baande onder de grote assen van de hoofdstad. De metro betekende een ware revolutie voor het openbaar vervoer in Brussel. 40 jaar later valt de metro niet meer te vergelijken met de metro van 1976: lijnen, stations, metrostellen, frequenties,… de ontwikkeling was indrukwekkend. En daar blijft het niet bij. Er staan belangrijke investeringen op stapel om het ondergrondse net te ontwikkelen en te moderniseren. De MIVB, Brussel Mobiliteit en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest laten je vandaag al de kleine en grote geschiedenis van dit openbaarvervoersmiddel ontdekken via een interactieve tijdlijn.

De Brusselse metro reed voor het eerst op 20 september 1976. Destijds waren er maar enkele metrostations en één enkele lijn. Vandaag, bijna 40 jaar later, is de metro sterk veranderd: 4 metrolijnen, 59 stations (69 met de premetro), moderne metrostellen, hoge doorkomstfrequenties,… En het ontbreekt niet aan projecten voor de toekomst, met onder andere de verlenging van de metro naar het noorden van de stad in de komende jaren en de vernieuwing van de signalisatie, die samen toelaten de capaciteit van de metro te verhogen.

“De metro vormt de ruggengraat van ons net. Elke dag ijveren 714 medewerkers, bestuurders, dispatchers, technici, monitoren,… ervoor om onze 66 metrostellen te laten rijden en Brussel in beweging te brengen”, onderstreept Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.

Met meer dan 370 miljoen ritten per jaar vervoert het MIVB-net – en de metro – elk jaar meer en meer reizigers. Om de almaar talrijker wordende reizigers te ontvangen en hen een openbaar vervoer te kunnen blijven aanbieden dat steeds performanter is, investeren de MIVB en Brussel Mobiliteit in verschillende projecten. Die worden ondersteund door de Brusselse regering, die in haar investeringsplan 2015-2025 besliste 5,2 miljard euro op te nemen om de MIVB toe te laten haar projecten tot een goed einde te brengen.

Een van de grote projecten van de komende jaren betreft de metro: de omvorming van de huidige noordzuidas van premetro in metro en de verlenging van de metro naar het noorden van de stad, met de creatie van zeven nieuwe stations. En, niet te vergeten, de vervanging van het station Lemonnier door een nieuw station onder de Stalingradlaan en de omvorming van het station Albert tot een echt overstapknooppunt.

De projecten gaan eveneens gepaard met de bestelling van nieuwe metrostellen, een modernisering van de signalisatie en de bouw van nieuwe remises om onderdak te bieden aan de voertuigen.

“Ik ben blij dat we binnenkort de veertigste verjaardag van de metro vieren”, zegt Brussels minister van mobiliteit Pascal Smet. “In die veertig jaar tijd zijn de metrostellen en -stations veranderd en moderner geworden om te kunnen voldoen aan de behoeften van de reizigers. Elk jaar vervoert de metro 135 miljoen reizigers, ofwel 35% van alle ritten van de MIVB. We mogen dus trots zijn op de Brusselse metro. Het netwerk is sinds 1976 al veel gegroeid en zal dit in de toekomst nog verder doen. De komende jaren investeren we in een nieuwe metrolijn tussen Evere en Vorst. Op naar een bijzondere vijftig jaar Brusselse metro!”

“Sinds het ontstaan van het Brusselse Gewest, investeerde Brussel Mobiliteit sterk in de ontwikkeling en het onderhoud van het metronet met grote infrastructuurwerken (verlenging tot Erasmus, lusvorming van de Kleine Ring…) en met een verbetering van de toegankelijkheid van alle stations, in het bijzonder voor personen met beperkte mobiliteit. Onze ingenieurs werken hard om de technische uitdagingen van de metro van morgen het hoofd te bieden maar ook om de kwaliteit van de stations en hun stedelijke integratie te doen slagen”, legt Jean-Paul Gailly uit, directeur-generaal van Brussel Mobiliteit.

40 jaar, dat betekent feest!

Vanaf september ontvangt het ondergrondse net Wunderground, een echt festival van de moderne kunst: een expo, dans, street art… Een vijftiental stations vormt het decor voor heel wat artistieke evenementen. De aftrap van de festiviteiten valt samen met de Week van de mobiliteit.
Tijdens de autoloze zondag opent de metrostelplaats Delta haar deuren en krijgt het grote publiek een kijk achter de schermen. Ze kunnen onder meer de simulator, de werk- en de stelplaatsen bezoeken.
De verjaardag wordt ook interactief gevierd. De MIVB en Brussel Mobiliteit vragen herinneringen, anekdotes, foto’s, documenten,… te delen op de interactieve timeline over de geschiedenis van de metro (metro40.mivb.brussels), die vanaf vandaag beschikbaar is. Via teksten, foto’s en video’s kunnen liefhebbers de grote stappen uit de geschiedenis van de metro opnieuw beleven.

Geschiedenis van de Brusselse metro: van de premetro tot de metro

Alles begon in 1969 met de indienststelling van de premetro, een bijzonderheid die je alleen in Brussel vindt. De premetro wordt uitgebaat met trams en kan sneller worden gebouwd dan een klassieke metro en daardoor kan er ook sneller worden ingespeeld op de almaar groter wordende mobiliteitsnoden in de hoofdstad. Daarbij wordt rekening gehouden met de afmeting en vereisten van de toekomstige metro. Het gaat om ongeziene bouwwerven voor de hoofdstad, die gerealiseerd werden door de ploegen van de MIVB en Brussel Mobiliteit en in het geheugen gegrift staan van de Brusselaars. Al van bij de lancering is de premetro een succes en stijgen de rittenaantallen zeer snel. De infrastructuur wordt vervolgens gedeeltelijk en geleidelijk aangepast om de eerste metro’s te ontvangen op 20 september 1976.

1976: de eerste metro

Op 20 september 1976 rijdt de eerste metro op lijn 1. Deze eerste metrolijn bestaat uit een gemeenschappelijk stuk tussen De Brouckère en Merode (7 stations) en splitst daarna in twee takken, de ene naar Tomberg (4 stations) en de andere naar Beaulieu (5 stations).

Van 1976 tot vandaag

Bij de lancering vertegenwoordigt de metro een lengte van 11,6 kilometer met een doorkomstfrequentie van 4 minuten op het gemeenschappelijke deel en 8 minuten op de uiteinden. De metro vervoerde het eerste jaar 5 miljoen reizigers.

Op 40 jaar tijd veranderde de Brusselse metro grondig. Vandaag telt de metro 4 lijnen (waarvan een deel gemeenschappelijk) en alles samen 59 stations (69 met de premetro), en een totale aslengte van 39,9 kilometer. Met een doorkomstfrequentie tijdens de spits op de lijnen 1-5 van 2,5 minuten op het gemeenschappelijke gedeelte en 5 minuten op de uiteinden, verzorgde de metro afgelopen jaar 134,9 miljoen ritten.