De hop on – hop off toeristische bussen worden binnenkort elektrisch

De raad van bestuur van de MIVB duidde de maatschappij RATP Dev aan als toekomstige concessiehouder van de toeristische hop on - hop off-busdienst in Brussel. Binnen dit en een jaar worden de toeristische rondritten bediend met een vloot bestaande uit twaalf nieuwe elektrische bussen.

Toeristen en Brusselaars kennen de hop on – hop off-bussen met twee verdiepingen al bijna 20 jaar. Ze verbinden de verschillende bezienswaardigheden in Brussel met elkaar en geven toeristen de mogelijkheid om de stad op hun eigen ritme te ontdekken (principe «hop on – hop off»), terwijl ze genieten van een meertalige uitleg.

De raad van bestuur van de MIVB duidde het bedrijf aan dat gedurende acht jaar de exclusieve concessie geniet van deze busvervoerdienst. Het gaat om RATP Dev, die al dergelijke diensten uitbaat in Parijs en Londen.

De concessiehouder wordt verantwoordelijk voor de uitbating van toeristische «hop on - hop off»-trajecten gedurende het hele jaar onder de vorm van geregeld vervoer (met andere woorden: reiswegen respecteren die langs bezienswaardigheden gaan en een vastgelegde dienstregeling volgen). Deze dienst zal uitsluitend worden uitgebaat met elektrische bussen: de vloot telt twaalf 100% elektrische bussen met dubbele verdieping. Het gaat om een wereldprimeur in de sector van hop on - hop off sightseeing.

"Zowel het Gewest als de MIVB willen de milieu-impact van deze toeristische diensten tot een minimum beperken. Daarom legde het lastenboek van deze concessie van openbare dienst het exclusieve gebruik van elektrische bussen op. RATP Dev verwerft specifiek voor Brussel een geheel nieuwe vloot elektrische, stille en uitstootvrije toeristische bussen”, verheugt Brieuc de Meeûs zich, CEO van de MIVB.

“De rode bussen worden groen en dat is uitstekend nieuws! We zijn trots dat Brussel de eerste stad is om deze iconische toeristische bussen in stille en milieuvriendelijke versie te verwelkomen. De verandering van de stad loopt volop”, aldus Brussels minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt.

De maatschappij RATP Dev start met de uitbating van de hop on – hop off-bussen ten laatste in februari 2021, of 52 weken na de officiële kennisgeving van de concessieovereenkomst. In tussentijd blijven de rode bussen van de huidige concessiehouder, Brussels Sightseeing, de toeristen ontvangen en vervoeren in Brussel.