De metro op het ritme van Oostenrijk

Weense walsjes en populaire Oostenrijkse deuntjes zullen op maandag 2 juli weerklinken in de Brusselse metro ter gelegenheid van het Oostenrijkse voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie.

Het thuisland van Haydn, Mozart en Strauss volgt op 1 juli Bulgarije op als voorzitter van de Raad van de Europese Unie en wil deze gelegenheid benadrukken met een muzikaal evenement. Gedurende de zes maanden van het voorzitterschap schuift Oostenrijk muzikale cultuur naar voor via verschillende concerten en activiteiten in de hoofdstad van Europa. En de Brusselse metro is op maandag 2 juli aan de beurt.

Een orkest in Schuman

De Primus Brass Band is een Oostenrijks orkest bestaande uit zes koperblazers. De band zal traditionele Oostenrijkse stukken spelen in de lokettenzaal van metrostation Schuman (kant van de uitgang richting Berlaymont).

Het orkest speelt twee sets in het station op maandag 2 juli van telkens een kwartier tussen 8 en 9 uur en tussen 12 en 13 uur (als het weer het toelaat, speelt het orkest buiten het station tussen 12 en 13 uur). Er worden Oostenrijkse versnaperingen en gadgets uitgedeeld aan de reizigers, en het programma van de verschillende culturele activiteiten die het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie in petto heeft,

Oostenrijkse playlist

De 69 metrostations laten Oostenrijkse muziek weerklinken tijdens de spitsuren. Een ruime selectie klassieke, traditionele maar ook hedendaagse stukken, jazz en pop zullen de Oostenrijkse muziekgeschiedenis tot nu doorlopen. De playlist wordt afgespeeld in de metrostations op maandag 2 juli tussen 9 en 9.45 uur en tussen 16.30 en 18 uur.

Muziek maakt deel uit van de reis

Muziek maakt deel uit van een aangename reiservaring. Daarom is er elke dag muziek te horen in de MIVB-stations. De programmatie wordt geregeld aangepast aan actuele evenementen zoals tijdens feesten (Kerst, Valentijn), wedstrijden (Eurovision), het verschijnen van albums van artiesten  (Ozark Henry, Julien Doré, Madonna, …) of van films (Star Wars).