De MIVB eert het nieuwe album van Blake en Mortimer

Het nieuwe album van Blake et Mortimer, «De laatste farao», verschijnt op 29 mei. Centraal in hun nieuwe avontuur staat Brussel en het Justitiepaleis. Voor die gelegenheid stelt de MIVB exclusieve koffertjes voor met 4 MOBIB-kaarten met de beeltenis van de twee helden en een tram, gedecoreerd met tekeningen uit het album.

Op woensdag 29 mei ligt “De laatste farao”, het elfde deel van de avonturen van Blake en Mortimer in de winkel. Het album werd gemaakt door vier bekende Belgische artiesten: François Schuiten (tekenaar), regisseur Jaco Van Dormael en schrijver Thomas Gunzig (scenario) en Laurent Durieux (inkleuring). Het album speelt zich voornamelijk af in Brussel en Caïro, tijdens de jaren tachtig. Het avontuur voert de twee helden naar het Justitiepaleis in Brussel en de Grote Piramide van Gizeh.

4 exclusieve MOBIB-kaarten

Ter gelegenheid van het verschijnen van het nieuwe album van de twee helden, geïnspireerd door Edgar P. Jacobs, de geestelijke vader van Blake & Mortimer, maakte de MIVB verzamelkoffertjes in beperkte oplage. Elk koffertje bestaat uit 4 MOBIB-kaarten die verwijzen naar “De laatste farao”. Het verzamelkoffertje wordt vanaf 30 mei verkocht voor 59,90 euro per stuk, uitsluitend online via MIVBSTORE.

Een tram van Blake en Mortimer

Een tram, geïnspireerd door het nieuwe album van Blake en Mortimer, rijdt vanaf 27 mei door de straten van de hoofdstad. Hij zal op dinsdag 28 mei om 14 uur zichtbaar zijn op het Poelaertplein en rijdt dan gedurende drie maanden door de straten van Brussel, hoofdzakelijk op de as van de Koningsstraat, tot het stripfestival van start gaat (13 tot 15 september).

Wedstrijd op Vibes

Liefhebbers van de negende kunst kunnen eveneens proberen om gesigneerde albums in de wacht te slepen, of de volledige collectie van de avonturen van Blake en Mortimer, beeldjes of MOBIB-verzamelkoffertjes. Dat kan door deel te nemen aan een wedstrijd op de website https://vibes.mivb.be/ . Je vindt er het interview van de Brusselaars François Schuiten en Jaco Van Dormael, die het elfde stripalbum hebben gemaakt samen met Thomas Gunzig en Laurent Durieux.

De MIVB en de negende kunst: een verhaalt dat blijft duren

Het is niet de eerste keer dat de MIVB de stripverhalen voor het voetlicht plaatst door exclusieve MOBIB-kaarten te koop aan te bieden of een tram te bekleden. In 2016 verbond de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij zich al met het bedrijf Moulinsart en stelde exclusieve MOBIB Basic-kaarten voor van Kuifje en er reed ook een integraal beklede tram van rond. Afgelopen jaar was het dan de beurt aan de Smurfen naar aanleiding van hun zestigste verjaardag. Bovenop de MOBIB-kaarten van de Smurfen en de beklede tram, werd ook een KIOSK in metrostation Schuman omgetoverd tot een waar Smurfenhuis. Al in 2016 figureerde de Kat van Philippe Geluck op de toenmalige tickets met magneetstrook.

De MIVB bekleedde eerder ook al trams zoals de «trappeltram» van de hand van de broers Schuiten ter gelegenheid van de vierde editie van het ARTONOV-festival en rijdt sinds oktober 2018 op het net.