De MIVB en RATP Dev huldigen de eerste volledig elektrische sightseeingbusdienst in Brussel in

De MIVB (Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel) vertrouwde in 2020 het beheer van de Brusselse sightseeingbussen (volgens het hop-on-hop-offprincipe) toe aan Tootbus, de sightseeingdochteronderneming van RATP Dev, met het oog op een lancering in 2021. De Brusselse toeristenbussen staan al even stil vanwege de pandemie, maar pikken de draad opnieuw op. RATP Dev en de MIVB pakken uit met de eerste volledig elektrische vloot sightseeingbussen ter wereld in.

Een antwoord op toeristische en ecologische noden

Na een onderbreking van meer dan een jaar startte de MIVB (Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel) haar toeristische busdienst weer op. De uitbating daarvan werd in 2020 toevertrouwd aan de onderneming Tootbus Brussel, een dochteronderneming van RATP Dev, met het oog op een lancering in 2021.

Rudi Vervoort, minister-president van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, is opgetogen. "Met de terugkeer van de toeristische bussen in de Brusselse straten onderstreept het Gewest dat het opnieuw toeristen uit binnen- en buitenland wil verwelkomen. Dit nieuwe aanbod, dat bovendien ook milieuvriendelijk is, komt bovenop een brede en gediversifieerde waaier van activiteiten in Brussel en zal bezoekers de kans bieden om via een tocht door de verschillende wijken ons prachtige hoofdstedelijk gewest te ontdekken."
“De Brusselaars zijn trots om als eersten de volledig elektrische versies van de iconische Hop on Hop off-bussen te kunnen nemen. Iedereen zal dus volop ons prachtige gewest kunnen (her)bezoeken in een milieuvriendelijke en stille bus”, aldus minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt.
“Deze heropstart is een antwoord op twee noden: enerzijds de terugkeer van toeristen naar Brussel verzekeren. En anderzijds zetten we hiermee opnieuw een stap vooruit in ons ecologisch engagement, want dankzij deze lancering beschikken wij als eerste ter wereld over een volledig elektrische vloot voor sightseeingactiviteiten”, aldus Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.
Uit de terugkeer van de toeristische bussen in het Brusselse straatbeeld en de opening van de jaarlijkse en erg populaire Winterpret-kerstmarkt blijkt duidelijk dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest staat te springen om opnieuw toeristen uit eigen land en daarbuiten te verwelkomen. Het doet ons plezier dat de verschillende wijken van Brussel nu opnieuw kunnen worden verkend via een duurzamer bussysteem. We hebben ons tot doel gesteld om toeristen het volledige Brussels Hoofdstedelijk Gewest te laten ontdekken en Tootbus is een uitstekende manier om dat te doen, zegt Patrick Bontinck, CEO van visit.brussels.

Deze winter zullen twee elektrische bussen twee routes afleggen waarop mensen de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad kunnen ontdekken. In de zomer van 2022 (maar te bekijken in functie van de gezondheidssituatie) zal dat worden uitgebreid naar zes bussen. Als de vraag groot is, kan dat aantal nog worden uitgebreid.

Een frisse wind voor het Brusselse toerisme

“Wij willen meer zijn dan gewoon een ‘vervoerder’. We willen onvergetelijke ervaringen creëren voor onze reizigers. Ons unieke aanbod draait rond een immersieve en emotionele beleving van de stad. ‘Laat je verrassen door de stad’, dat is de ambitie die Coralie Triadou, directeur van Tootbus Brussel, en haar teams dagelijks willen waarmaken voor zowel toeristen als inwoners van Brussel”, vertelt Arnaud Masson, Executive Director Sightseeing van RATP Dev.

Die wens om het Brusselse toerisme nieuw leven in te blazen blijkt bijvoorbeeld uit de nieuwe audiogidsen, die nu ook een luik speciaal voor kinderen bevatten. Brussel wordt voortaan voorgesteld door inwijkelingen in de stad, waardoor het lijkt alsof je de stad ontdekt met vrienden. De teksten werden geschreven en ingesproken door moedertaalsprekers van elke taal en bieden een uniek cultureel perspectief voor elke nationaliteit. Ze zullen beschikbaar zijn in 6 en later in 10 talen.

Tootbus is ook een nieuw online platform, met mobiele diensten en een app. Je kan het traject van de bussen live tracken, podcasts beluisteren en je vindt er een schat aan informatie over de bezienswaardigheden. De Tootbus-ontdekkingsreis in Brussel wordt een naadloze digitale ervaring waarbij alles via de smartphone verloopt, van bestellen en e-tickets tot de app die de reizigers begeleidt aan boord van de bus.

Jeroen Roppe woordvoerder, visit.brussels

Over RATP Dev

RATP Dev werd opgericht in 2002 en exploiteert en onderhoudt stedelijke vervoerssystemen in 14 landen op vier continenten (België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Zwitserland, Algerije, Marokko, Egypte, Zuid-Afrika, Saoedi-Arabië, Qatar, China, de Filippijnen en de Verenigde Staten). Het benut zijn ruime en bewezen expertise door dagelijks mobiliteitsdiensten aan te bieden via metro, regionale trein, tram, bus, kabelbaan en sightseeingbus, goed voor meer dan 1,5 miljard reizigers jaarlijks via alle netten samen. RATP Dev kan gebruikmaken van de technische knowhow en de ervaring van de RATP Group, leider op het vlak van autonome mobiliteit en tram en exploitant van het multimodale netwerk van Parijs, een van de grootste vervoersnetten ter wereld, om zijn activiteiten in Frankrijk en daarbuiten te ontwikkelen. Meer info: www.ratpdev.com

Tootbus is een dochteronderneming van RATP Dev en baat toeristische bussen uit in Brussel, Parijs, Londen, Windsor, Bath, Bristol en Cardiff.