De MIVB lanceert een rijsimulator om personeel aan te werven

De MIVB zoekt nog een vijftigtal chauffeurs en bestuurders (m/v) vóór het einde van het jaar. Een belangrijke uitdaging voor de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij, die al bijna 700 nieuwe medewerkers aantrok in 2019. Om in het bijzonder buschauffeurs aan te trekken, lanceert de MIVB een nieuwe app: SimBus. Met deze rijsimulator voor bussen wil de MIVB laten ervaren hoe het echt is om buschauffeur te zijn, en zo mensen warm maken voor de job.

Begin 2019 kondigde de MIVB aan meer dan 800 werknemers te rekruteren (vervangingen en extra functies), en meer dan 500 nieuwe chauffeurs nodig te hebben. Eind augustus waren al meer dan 1.000 contracten getekend. Ongeveer de helft daarvan bestaat uit bestuurders, onder wie meer dan 300 buschauffeurs (m/v). Tegen het einde van het jaar wil de MIVB nog een vijftigtal chauffeurs aanwerven, onder wie 30 buschauffeurs (m/v).

Hetzelfde elan in 2020

Hoewel er al veel aanwervingen plaatsvonden, blijft de nood aan bestuurders groot voor de MIVB. Dit gaat hand in hand met de ontwikkelingen op het net, de verhoging van frequenties en de komst van nieuwe voertuigen. Volgend jaar worden nog eens 500 chauffeurs (m/v) aangeworven, hoofdzakelijk voor de bus en de tram. Zo wil de MIVB een antwoord kunnen blijven bieden op de groeiende vraag naar openbaar vervoer in de hoofdstad, en meer mobiliteitsoplossingen kunnen voorstellen aan haar reizigers.

SimBus

Om nieuw talent aan te trekken, en dan specifiek bestuurders, is de MIVB al jarenlang erg creatief.

“Met de komst van nieuwe voertuigen en het nieuwe busplan is er veel druk om buschauffeurs te vinden. We zijn continu op zoek naar originele manieren om mogelijke kandidaten (m/v) aan te trekken. Zo kwamen we op het idee om een “spel” te maken rond het beroep van buschauffeur”, legt Johan Claes uit, employer branding & sourcing manager bij de MIVB.

De aanzet voor het project SimBus gebeurde bij de uitreiking van de Eurekaprijs van de MIVB in 2019. Elk jaar worden innoverende ideeën en projecten van het personeel bekroond die de dienstverlening naar klanten kunnen verhogen.

De SimBus-app is een gratis rijsimulator van de MIVB met echte beelden van het net. De app kan gratis worden gedownload (via de App Store en Google Play), en laat vervolgens virtueel toe een bus van de MIVB te besturen op het net. Er zijn verschillende moeilijkheidsgraden en de gebruiker kan zijn skills testen op drie verschillende buslijnen. De speler (m/v) moet een aantal handelingen goed uitvoeren binnen een bepaalde tijd om verder te kunnen rijden. Aan het einde kan de score worden gedeeld op social media en worden vergeleken met andere deelnemers.

Het beroep ontdekken en mensen warm maken

De app SimBus is niet alleen ludiek, de bedoeling ervan is om mensen te laten kennismaken met wat een job als buschauffeur echt inhoudt en hen zo warm te maken voor de job.

“Mensen die een goede score behalen, worden uitgenodigd om snel een kijkje te nemen op de website jobs.mivb.be. Dankzij deze rijsimulator hopen we mensen die misschien niet meteen aan deze job dachten aan te trekken en te overtuigen”, zo vertelt Johan Claes. “En we tonen ook dat werken als buschauffeur niet zo ‘gemakkelijk’ is als het misschien wel lijkt. Onze chauffeurs zijn heel verdienstelijk. Het zijn echte genieën op de baan.”