De MIVB neemt deel aan de Dag van de Netheid

Morgen, zaterdag 22 april, neemt de MIVB deel aan de negende editie van de Dag van de Netheid die de stad Brussel organiseert. De schoonmaakploegen worden versterkt in vijf stations.

De MIVB is bekommerd om de netheid van haar net en is ervan overtuigd dat een metrostation of een bovengrondse halte die netjes is, bijdraagt tot een aangenamer ritje én het veiligheidsgevoel van de reizigers verbetert. Ook de klanten zelf hechten er belang aan.

Dag van de Netheid 2017: de MIVB neemt deel

Sinds 2009 vraagt de stad Brussel haar inwoners hun voetpad schoon te houden om van Brussel een nette stad te maken. Het is ook de ideale gelegenheid voor de stad Brussel om op te roepen tot netheid, want dat is in ieders belang. Er staan die dag verschillende activiteiten in de hoofdstad op het programma.

Voor het zevende opeenvolgende jaar neemt de MIVB deel aan de Dag van de Netheid en versterkt ze haar ploegen in de stations De Brouckère, Beurs, Anneessens, Bockstael en Rogier. Naast gewoon onderhoud gaat het om een grondige schoonmaak zoals schrobben van de trappen, schoonmaken van de vloeren, weghalen van vlekken op muren, polieren van inox, uitkuisen van de goten., enz. De ploegen zullen eveneens aan de stationsingangen vuilnis weghalen, de relingen wassen en onkruid verwijderen.

Doeltreffend schoonmaken

Sinds 2010 neemt de schoonmaakdienst van de MIVB concrete maatregelen om de netheid op MIVB-net te verbeteren. Elk station wordt minstens twee keer per dag netjes gemaakt en bepaalde, drukke stations krijgen zelfs tot vijf keer per dag een schoonmaakploeg over de vloer. Alles samen gaat het om 120 personen die dagelijks werken aan de netheid van de 69 (pre)metrostations. Dat is een oppervlakte van 200.000 m², het equivalent van 30 voetbalterreinen.

De dienst netheid van de MIVB beschikt eveneens over inspecteurs die waken over de netheid van de metrostations en bovengrondse haltes. Ze doen vaststellingen die gevolgd worden door onmiddellijke, snelle en gerichte tussenkomsten op de plaatsen die door de inspecteurs, de MIVB-medewerkers en de reizigers werden opgemerkt.

De doeltreffendheid van de dienst netheid was ook zichtbaar in de tevredenheidsbarometer, die op 30 maart werd voorgesteld. Op het vlak van comfort bij het wachten, merkten de ondervraagde personen op dat er vooruitgang werd geboekt in het beheer van de netheid, zowel aan de bovengrondse haltes (gaande van 5,9 naar 6,3/10) als in de metrostations (gaande van 6,3 naar 6,6/10).