De MIVB viert 50 jaar buslijn 71

Uitnodiging voor de pers 11/11 om 13 uur

De buslijn met de hoogste reizigersaantallen van het MIVB-net, lijn 71, blaast vrijdag 11 november 50 kaarsjes uit. Met een doorkomst om de 4 minuten tijdens de spits en dankzij de vele aanpassingen op het traject, is de lijn vandaag sneller en regelmatiger. De MIVB viert deze halve eeuw met een beklede bus, podcast en reizende tentoonstelling.

Elke dag nemen zowat 31.000 reizigers lijn 71, wat de lijn de drukste maakt van het MIVB-net. Dit succes is ongetwijfeld ook te danken aan de vele bezienswaardigheden op haar traject. Tussen De Brouckère en Delta doorkruist lijn 71 de stad Brussel en de gemeente Elsene. Sinds 29 augustus 2022 geniet ze van een doorkomstfrequentie van 4 minuten tijdens de spits. Dat is de hoogste frequentie van alle MIVB-buslijnen.

En nu viert lijn 71 haar 50ste verjaardag. Die halve eeuw verdient een eerbetoon voor deze lijn die voor verschillende gebruikers belangrijk is: studenten, muziekliefhebbers, shoppers, bioscoopgangers, toeristen en vele anderen…

Een almaar performantere lijn

Lijn 71 onderging de afgelopen jaren een aantal verbeteringen: busbanen, aanpassingen van de voorrang, voetgangerszone in de Elsensesteenweg, busbaan in tegengestelde rijrichting op de Fraiteurbrug, enz. Met andere woorden, reizigers besparen enkele minuten op hun rit en hebben veel minder kans dat hun bus in de file komt te staan. Dankzij deze verbeteringen konden de frequenties in de spits verhogen. Sinds eind augustus kunnen reizigers van lijn 71 tijdens de spits elke 4 minuten op de bus stappen.

"Lijn 71 is een belangrijke schakel van het openbaarvervoersnet. Met meer dan 30.000 reizigers per dag moet deze lijn efficiënt zijn en voldoen aan de behoeften van de reizigers. En het is gelukt: dankzij de verschillende verbeteringen op het traject is de lijn nu veel sneller, regelmatiger en heeft ze meer capaciteit om de vele reizigers te vervoeren die naar de universiteit, het theater of de winkels gaan", aldus Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.
"Op veel vlakken was lijn 71 pionier, die nieuwe en innovatieve diensten voor reizigers kon aanbieden. Het was de eerste waar gelede bussen op reden, die was uitgerust met oprijplaten voor personen met beperkte mobiliteit en die 's nachts reed, nog voordat Noctis verscheen. Het is ook de enige buslijn die op donderdagavond tot 3 uur 's nachts rijdt, tot grote vreugde van de studenten. Ik hoop dat ze nog lang een pionier zal blijven", voegt Elke Van den Brandt toe, minister van Mobiliteit.

Wanneer lijn 71 vertelt

Ter gelegenheid van de 50ste verjaardag kunnen de reizigers de belangrijkste stappen van de geschiedenis van lijn 71 (her)ontdekken aan de hand van nog niet eerder gepubliceerde foto's die aan boord van bussen op de lijn te zien zijn. Voor de geïnteresseerden biedt de MIVB een blogpost gewijd aan de geschiedenis van de lijn, maar ook aan de vele culturele bezienswaardigheden die op het traject te ontdekken zijn. En als klap op de vuurpijl vertelt bus 71 zelf zijn verhaal in een speciale jubileum-podcast, te downloaden via QR-codes op de bussen op deze lijn. Daarin vertelt de bus enkele weetjes en de vele avonturen die hij de afgelopen halve eeuw beleefde.

"In 50 jaar heb ik veel veranderingen gezien... Ik heb de stad ook zien evolueren. Ik ben er trots op dat ik aan al deze ontwikkelingen heb kunnen bijdragen en dat ik ook vandaag nog zoveel reizigers de mogelijkheid kan bieden om zich efficiënt te verplaatsen tussen Elsene en het stadscentrum", aldus lijn 71, de drukste lijn van het MIVB-netwerk.

Verjaardag vieren over de hele lijn

Van het stadscentrum tot de ULB, via de Elsensesteenweg, Flagey en het kerkhof van Elsene is er aan uitgaansgelegenheden geen gebrek op lijn 71. Talrijke theaters, musea, tentoonstellingsruimten, winkels, cafés en restaurants liggen langs de route en dragen ongetwijfeld bij tot het succes ervan. Verschillende van deze instellingen wensen lijn 71 met spandoeken een gelukkige verjaardag.

Voor Christos Doulkeridis, burgemeester van Elsene, "is het traject van lijn 71 in zekere zin de ruggengraat van Elsene, de gemeente die de lijn van noord naar zuid doorkruist. Ongeacht het tijdstip van de dag of nacht wordt de lijn gebruikt door een grote verscheidenheid aan mensen, culturen en talen, waar we allemaal trots op zijn. Het is ook dankzij bus 71 dat Elsene een XL-gemeente is.”
“Lijn 71 is een van de meest representatieve lijnen in onze hoofdstad. Dagelijks maken studenten, bezoekers en Brusselaars er gebruik van tussen de Université Libre de Bruxelles en het stadscentrum. We zijn verheugd dat de culturele trekpleisters langs het traject zich bij ons aansluiten om deze symbolische verjaardag te vieren”, besluit burgemeester Philippe Close.

Uitnodiging voor de pers

De MIVB nodigt uit voor de festiviteiten voor de 50ste verjaardag van lijn 71, in aanwezigheid van de minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt, en vertegenwoordigers van de MIVB, de stad Brussel en de gemeente Elsene.

U kan aan boord stappen van een bus die voor de gelegenheid bestickerd is, voor een traject tussen De Brouckère en Fernand Cocq. U kan de reizende tentoonstelling ontdekken, die de grotere fases van de geschiedenis van bus 71 omvat, en een podcast beluisteren die voor de gelegenheid werd gemaakt. Een verjaardagtaart en animatie op het Fernand Cocqplein sluiten het evenement af.

• Datum: vrijdag 11 november
  • Tijdstip: 13 uur
  • Plaats: De Brouckère, halte van lijn 71 (Bischopstraat)

Gelieve uw aanwezigheid te bevestigen bij An Van hamme ([email protected] – 0477 62 73 73).