De MIVB werft 600 nieuwe medewerkers aan in 2023

Mobiliteit is een sector waarbinnen er geen gebrek is aan werk. Om het openbaarvervoersaanbod in Brussel te ontwikkelen en de werknemers die met pensioen gaan te vervangen, zoekt de MIVB dit jaar 600 nieuwe medewerkers en het aantal vacatures moet de komende maanden nog stijgen.

Hogere frequenties, nieuwe lijnen, nieuwe trams, metro's en elektrische bussen, nieuwe signalisatie voor de metro, aanpassing van de remises voor de omvorming tot een elektrische vloot, digitalisering. Er is geen gebrek aan uitdagingen voor de MIVB bij de verdere modernisering en ontwikkeling van haar openbaarvervoersaanbod. Voor de uitvoering van deze projecten is de MIVB op zoek naar 600 nieuwe medewerkers.

De meeste van deze 600 vacatures zijn voor bestuurders. De MIVB zoekt meer dan 200 buschauffeurs, 130 tram- en ongeveer 50 metrobestuurders en veiligheidspersoneel. Voor het inleggen van nieuwe bussen, trams en metro's, de aanleg van nieuwe lijnen en de verhoging van de frequentie zijn extra chauffeurs nodig.

De MIVB heeft een eigen rijschool voor bussen, trams en metro's. De kandidaten worden betaald tijdens hun opleiding, die 5 tot 9 weken duurt.

Tot 1.300 vacatures in 2023

Naast de 600 vacatures die momenteel bij de MIVB openstaan, worden in de loop van het jaar nog meer aanwervingen verwacht. Volgens de eerste ramingen zouden interne mobiliteit, pensioneringen en vrijwillig vertrek ongeveer 700 extra vacatures moeten opleveren. Dit zou het aantal aanwervingen tegen 2023 op 1.300 brengen.

Uitdaging technische profielen

De MIVB is, net als een aantal andere bedrijven, actief op zoek naar technische profielen, met name bachelors en ingenieurs in de sectoren bouw en signalisatie. Deze medewerkers zijn onder meer onmisbaar voor de invoering van het nieuwe signalisatiesysteem in de metro of de omvorming van de premetro tot een metro tussen de stations Albert en Noordstation.

Deze profielen zijn moeilijk te vinden omdat er veel vraag naar is bij bedrijven. Dit geldt ook voor IT’ers. Elk project heeft tegenwoordig een IT- en telecomcomponent. Bijgevolg is de MIVB altijd op zoek naar dit soort expertise.

8 Young Starters in 2022 en 2023

Om ingenieurs en technische bachelors aan te trekken, lanceerde de MIVB in 2017 het programma "Young Starters". Het biedt jonge werknemers met weinig of geen beroepservaring de mogelijkheid om binnen de MIVB drie opdrachten van acht maanden uit te voeren, in drie verschillende afdelingen, en zo de job te kiezen die het best bij hun verwachtingen aansluit. ​

Vorig jaar kozen acht Young Starters met een burgerlijk, industrieel of technisch bachelordiploma voor de MIVB om hun professionele loopbaan te starten. In 2023 wil de MIVB nog acht Young Starters verwelkomen. Deze win-win-aanpak is een echte kans om deze profielen, die bijzonder moeilijk te vinden zijn op de arbeidsmarkt, aan te trekken en aan te werven.

Top Employer 2023

De MIVB ondergaat elk jaar een externe audit waarbij alle aspecten van human resources worden geëvalueerd. Na de audit van 2022 kreeg de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij het label Top Employer. Dit label onderscheidt bedrijven die zich inzetten om hun werknemers de best mogelijke werkomgeving te bieden, door middel van duidelijk omschreven processen en innovatieve personeelspraktijken. Tot de criteria die door het Top Employer Institute zijn onderzocht, behoren het onthaal van nieuw personeel, opleiding en ontwikkeling van vaardigheden van het personeel, en voordelen voor het personeel. ​ De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij is voor het negende opeenvolgende jaar gecertificeerd als Top Employer.

"Elk jaar zetten duizenden medewerkers zich met passie in voor meer duurzame mobiliteit in Brussel voor vandaag en voor de toekomst. Wat hen motiveert is de tevredenheid van de reizigers, door hen een steeds hogere frequentie en meer comfort te bieden en door te investeren in het netwerk van de toekomst, met name met nieuwe bus-, tram- en metrolijnen. Samen vervoeren ze het Brussel van morgen", zegt Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.

Vorig jaar kwamen er 705 nieuwe werknemers bij de MIVB. Eind 2022 telde de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij in totaal 10.355 werknemers.

Meer informatie op jobs.stib-mivb.be.