Een infobus in de gemeenten om het busplan te ontdekken

Het ontwerp van het nieuwe busplan voorziet in talrijke wijzigingen aan het MIVB-net: meer capaciteit, betere aansluitingen, gloednieuwe verbindingen,… De verbeteringen voor de reizigers zijn talrijk. Om hen deze te laten ontdekken, doorkruist een infobus het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en stopt in elke gemeente. Morgen houdt de infobus halt in Ukkel.

De Brusselse regering keurde het ontwerp van het MIVB-busplan midden oktober goed in eerste lezing. Dit plan voorziet in de grootste aanpassing van het MIVB-busnet van de afgelopen decennia en moet het hoofd bieden aan de stijging van de rittenaantallen en aan de noden van de gemeenten, bedrijven en bewoners. Het plan wordt in fasen ingevoerd tussen 2017 en 2019, de tijd die nodig is om bijkomende voertuigen aan te kopen. Ondertussen kunnen de reizigers hun mening geven over het project. Daarna wordt het definitieve busplan opgesteld, voorzien begin volgend jaar.

Er zijn heel wat aanpassingen van het huidige busplan gepland: van de 50 bestaande lijnen krijgen er 33 een aangepaste reisweg, er zien 4 nieuwe lijnen het daglicht, 15 lijnen blijven onveranderd en het traject van 2 lijnen wordt overgenomen door andere lijnen.

«Het project van het nieuwe busplan biedt de reizigers enorm veel verbeteringen en zal wijken bedienen die vandaag weinig of helemaal nog niet bediend worden. Daarom lanceerden we deze infobus om iedereen te laten kennismaken met wat dit concreet verandert in zijn of haar wijk en/of traject”, legt Brieuc de Meeûs uit, CEO van de MIVB.

Een infobus om de verbeteringen van het busplan te ontdekken

Om dit project en de talrijke aanpassingen voor te stellen, doet een infobus de 19 gemeenten van de hoofdstad aan binnen dit en eind januari 2016. De ronde begon afgelopen week. Iedereen kan er de plannen raadplegen en MIVB-experts ontmoeten. De bewoners kunnen er ook hun opmerkingen en suggesties doorgeven.

De infobus komt onder andere langs op 11 december in Ukkel (Sint-Pietersvoorplein, van 13.30 tot 18 uur), op 13 januari in Anderlecht en op 21 januari in Vorst. Een volledig overzicht van de data en plaatsen is beschikbaar op de speciale website gewijd aan het busplan (www.busplan.brussels).

Op de website zijn ook plannetjes en brochures beschikbaar, die per kwadrant de wijzigingen weergeven. Je kan er eveneens een routeplanner raadplegen waarmee je concreet kan zien wat er verandert door het huidige traject te vergelijken met hetzelfde traject na de invoering van het nieuwe busplan.