Operatie Thermos krijgt fototentoonstelling in Kruidtuin

Expo illustreert 30 jaar actie voor minderbedeelden

Al 30 jaar helpt de vzw Operatie Thermos elke winter, in samenwerking met de MIVB, minderbedeelden in Brussel. Ter gelegenheid van deze verjaardag loopt vanaf 26 april een fototentoonstelling in het metrostation Kruidtuin. De expo is een eerbetoon aan de vele vrijwilligers en de lange samenwerking tussen Operatie Thermos en de Brusselse vervoersmaatschappij.

Het is geen toeval dat de foto’s die 30 jaar Operatie Thermos illustreren, te zien zijn in station Kruidtuin. Het is in dat station dat de vzw de jongste drie jaar haar warme maaltijden uitdeelt. In de beginjaren gebeurde de verdeling immers in het Noordstation en later in het Centraal Station. Via archieffoto’s en meer recent werk, opgedeeld in verschillende thema’s, ontdekt de kijker de geschiedenis van het initiatief.

De expo is te zien vanaf 26 april, het einde van het seizoen 2017-2018, dat steeds loopt van 1 november tot 30 april.

30 jaar solidariteit

Voor Operatie Thermos begon alles in 1987 toen scouts zich het lot aantrokken van daklozen die ’s winters sliepen in de Brusselse stations. Ze boden hen een thermos koffie en broodjes aan. Het initiatief groeide geleidelijk verder. Vandaag lossen een dertigtal teams van vrijwilligers mekaar af van 1 november tot 30 april. Ze bieden de minderbedeelden een volledige maaltijd aan: soep, hoofdschotel, dessert en koffie. Daniel Halconruy, medeoprichter en huidig voorzitter van de vzw, destijds scoutsleider en werknemer van de MIVB, maakte deel uit van de eerste vrijwilligers.

Vanaf de jaren ’90 raakt de MIVB nauwer betrokken door voertuigen ter beschikking te stellen van de organisatie. Deze voertuigen dienden om de maaltijden te vervoeren van de keuken naar de verdeling.

Sinds 2013 bestaat er een conventie die de MIVB en de vzw formeel met elkaar verbindt.  Naast bussen van de MIVB en omkaderingspersoneel, nemen ook tal van MIVB-ploegen deel als vrijwilliger. Ze zorgen voor de maaltijd en de verdeling en verzekeren gemiddeld tien tot twintig avonden per seizoen.

“De opdracht van de MIVB is in de eerste plaats reizigers vervoeren. Maar we hebben ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid om ons te engageren voor een solidaire en verantwoordelijke mobiliteit in het Brussels gewest”, aldus Brieuc de Meeûs, ceo van de MIVB.

"Deze tentoonstelling is een mooie erkenning voor onze vereniging en onze 30 jaar engagement voor minderbedeelden", legt Daniel Halconruy van de vzw Operatie Thermos uit. "De minderbedeelden krijgen op deze manier ook een eerbetoon, want ze worden zichtbaar, terwijl ze vaak onzichtbaar zijn voor passanten... Minderbedeelden die helaas elk jaar talrijker worden in de straten van Brussel en andere grote Europese steden, wat meteen het belang van ons werk en deze expo aantoont."

14.000 maaltijden deze winter

Deze winter werden iets meer dan 14.000 maaltijden uitgedeeld. De vrijwilligers van de MIVB namen er hiervan 2.300 maaltijden voor hun rekening.

Nota voor de pers: de vernissage van de expo vindt plaats op donderdag 26 april van 17 tot 18.30 uur. Als u graag aanwezig bent, gelieve contact op te nemen met Guy Sablon.

Als u meer wil weten over de acties van Operatie Thermos, gelieve contact op te nemen met Céline Vivier – 0476.88.22.60 – [email protected]www.operationthermos.be