Het Trammuseum viert 40ste verjaardag en nodigt uit aan boord van historische voertuigen

Het Trammuseum viert dit jaar zijn 40-jarig bestaan. Voor die gelegenheid kunnen liefhebbers en nieuwsgierigen een ritje maken op het MIVB-net met historische trams en bussen. Er zal ook een stoomtram uit de 19de eeuw te zien zijn. Een unieke kans om de voertuigen te ontdekken die de geschiedenis van het Brusselse openbaar vervoer bepaalden.

Aan boord stappen van een tram die in de vorige eeuw in Brussel reed of plaatsnemen in een bus die in de jaren 1950 door de stad reed. De 40ste verjaardag van het Trammuseum, op 22 mei, is dé gelegenheid om een deel van het rijke historische erfgoed van het Brusselse openbaar vervoer te (her)ontdekken. Dat patrimonium wordt jaar na jaar bewaard en verzorgd door de vrijwilligers van dit museum, dat in 1982 het daglicht zag.

Een uitstapje aan boord van een voertuig van weleer

Van 11 tot 18 uur rijden bijna 40 historische voertuigen uit, wat liefhebbers en nostalgici ongetwijfeld zal bekoren. Historische trams zullen de voertuigen vervangen die gewoonlijk op de lijnen 39 en 44 rijden, maar ook oude bussen die langs het hele traject met hen zullen concurreren. ​

Er werden trajecten uitgestippeld naargelang de verschillende tijdperken:

• Op het traject tussen Montgomery met Stokkel, tijdelijk herdoopt tot lijn 31, kunnen reizigers aan boord stappen van historische trams met pantograaf. De pantograaf of stroomafnemer is de uitrusting op het dak van de tram die het mogelijk maakt de stroom van de bovenleiding af te nemen.
  • Op de lijn van Montgomery tot Merode, tijdelijk herdoopt tot lijn BE, zullen trams uit de Belle Époque rijden.
  • Op de lijn van Montgomery naar Tervuren Station, tijdelijk lijn 40 genoemd, worden historische trams met “flèches” ingezet. Dat is een stok die de tram met de bovenleiding verbindt.
  • Het traject tussen Montgomery en Ban Eik, tijdelijk omgedoopt tot lijn 30, wordt uitgebaat door historische bussen die langs Roodebeek, het Trammuseum en Tervuren zullen rijden.

Alle huidige trammodellen van de MIVB zullen tussen Voot en Ban Eik rijden, via Stokkel en het Trammuseum. Dit traject krijgt voor de gelegenheid het nummer 160.

Deze nummers en de naam van de lijn zijn gekozen om een link te leggen met lijnen die vroeger reden, om elke verwarring met de huidige lijnen van het MIVB-net te vermijden.

Reizigers zullen vrij kunnen instappen in de historische voertuigen. De andere voertuigen van het netwerk zijn toegankelijk tegen het normale tarief.

Een tram met de naam «Lucie»

Het hoogtepunt van deze jubileumzondag is de terugkeer van een stoomtram in de straten van Brussel. Het voertuig werd gemaakt door de firma John Cockerill in Seraing. Het kreeg de naam Lucie, dateert van 1890 en werd uitgebaat door de “Tramways de l'Est de Bruxelles”. Nadat het voertuig in 1891 de straten van de hoofdstad had verlaten, trok Lucie langs Angleur, Silly en Vilvoorde alvorens in 1987 naar het Verenigd Koninkrijk te vertrekken. De terugkeer van het voertuig voor het 40-jarig bestaan van het museum is een uitzonderlijke gebeurtenis. De locomotief zonder rijtuig rijdt op 22 mei op een gedeelte van lijn 8, voor het kasteel Malou, in Sint-Lambrechts-Woluwe, tussen de haltes Voot en Woluwe Shopping.

Het zal niet mogelijk zijn in het voertuig te stappen, dat uit een geheel ander tijdperk komt en enkel een locomotief heeft. De stoomtram, met de letter “L” erop, is wel bijzonder fotogeniek.

De MIVB en het Trammuseum: een lange geschiedenis samen

De 40ste verjaardag van het Trammuseum is ook een gelegenheid om de unieke collectie voertuigen en voorwerpen in de prachtige hal van het museum aan de Tervurenlaan in Sint-Lambrechts-Woluwe te (her)ontdekken.

Het Museum voor het Stedelijk Vervoer in Brussel, beter bekend als het Trammuseum, werd in 1982 opgericht door werknemers van de MIVB en enkele liefhebbers van het openbaar vervoer. De MIVB bracht het onder in een deel van de tramremise van Woluwe, die nog altijd in werking is. Het gebouw met opmerkelijk dak dateert van 1897. Het werd in 2001 door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest beschermd als historisch monument.

Het museum heeft ongeveer 130 voertuigen in zijn collectie: oude trams - waaronder paardentrams en de dubbeldekkers die Jacques Brel zo dierbaar waren -, bussen, taxi's, dienstvoertuigen, enz. Bijna 90 van deze voertuigen zijn momenteel te zien in de zalen van het museum, samen met een groot aantal oude voorwerpen die verband houden met het openbaar vervoer: halteborden, ticketverzamelingen, toestellen om kaartjes te knippen, maquettes, enz. Korte films van het Brussel van weleer maken de reis door de tijd compleet.

De MIVB is eigenaar van het gebouw en de indrukwekkende collectie en ondersteunt de activiteiten van het museum.

Het museum telt ongeveer 700 leden, waarvan ongeveer 100 actieve leden zijn. Het zijn deze gepassioneerde vrijwilligers die het museum beheren, de historische voertuigen met zorg en liefde onderhouden, voor hun restauratie zorgen en ze regelmatig op het netwerk laten rijden, tot groot genoegen van jong en oud. Vrijwilligers bereiden heel actief het 40-jarig bestaan van het Trammuseum voor. Een honderdtal van hen zal op 22 mei aanwezig zijn om de rondrijdende voertuigen te besturen, toezicht te houden op de activiteiten en vragen te beantwoorden over de geschiedenis van het openbaar vervoer.

Het museum is op zondag 22 mei gratis toegankelijk. Naast de indrukwekkende collectie voertuigen en objecten zullen de bezoekers ook de tram van de nieuwe generatie (TNG), de nieuwste aanwinst van de MIVB-vloot, kunnen ontdekken. Er zal ook animatie zijn voor jong en oud.

Gedurende het hele jaar is het museum van april tot september elke zaterdag, zondag en feestdagnamiddag geopend. Van november tot maart is het museum elk tweede weekend van de maand 's middags geopend. Het museum biedt ritten aan in historische voertuigen, vooral tussen het Trammuseum en het station van Tervuren.

Alle informatie over de viering van het 40-jarig bestaan, de openingsdagen en -uren van het museum en de dienstregeling en trajecten van de rondritten met historische voertuigen tijdens het jaar, is beschikbaar op de website van het museum: https://trammuseum.brussels/

Photo credits © Luc Koenot

Renaud de Saint Moulin Woordvoerder, Trammuseum