Manneken Pis draagt het nieuwe MIVB-uniform

Na het personeel van de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij gisteren, is het vandaag de beurt aan het bekendste ketje van Brussel, Manneken Pis, om het nieuwe MIVB-uniform te dragen. Deze nieuwe outfit die wordt toegevoegd aan zijn indrukwekkende garderobe, is dezelfde als die van de MIVB-bestuurders.

Manneken Pis maakt, net als de MIVB, integraal deel uit van Brussel. De kledingtraditie van dit beroemde beeldje gaat terug naar de 17de eeuw. Het oudste bewijs van de kleren van Manneken Pis dateert van 1615. Het ging om een kostuum geschonken door Isabella, Aartshertogin der Nederlanden.

Het was het startpunt van een indrukwekkende kleerkast, die in de loop der eeuwen uitbreidde. Afwisselend militair van de landmacht, brandweerman, schoenenopblinker, luchtkadet, musketier, visser, minnezanger, boogschutter, tandarts, huishoudhulp, ruiter, poolreiziger, rioolarbeider,… Tot het begin van de 20ste eeuw had Manneken Pis maar enkele kostuums. Na talloze schenkingen aan de stad Brussel, breidde de lijst van zijn outfits gevoelig uit tot 1.022 begin mei 2019.

Manneken Pis hoort bij de MIVB-familie

Vandaag hoort het Brusselse ketje bij de grote familie van de MIVB’ers door het nieuwe uniform van de MIVB-bestuurders te dragen. Het gaat om zijn 1.023ste pakje.

En het is overigens niet de eerste keer dat het manneken zich tooit in de kleuren van de Brusselse vervoersmaatschappij.

In 1985 krijgt hij voor het eerst een MIVB-uniform naar aanleiding van “het jaar van het openbaar vervoer” in België en ter gelegenheid van 150ste verjaardag van de eerste spoorlijn op het Europese continent, die Brussel met Mechelen verbindt. In 1993 wordt hij controleur van de MIVB en in 2014 krijgt hij het grijze MIVB-uniform naar aanleiding van 60 jaar MIVB.

Het nieuwe uniform van de MIVB-bestuurders krijgt Manneken Pis op vrijdag 3 mei 2019. Het is daarmee zijn vierde pakje van de MIVB, dat tegelijk ook 150 jaar tram in Brussel viert.

Een nieuw uniform voor het openbaar vervoer van vandaag en morgen

De meerderheid van de medewerkers van de MIVB draagt het uniform. Bestuurders en bestuursters, veiligheidsmedewerkers, verkoop- en onthaalpersoneel, omkadering, dispatchers,… Alles samen gaat het om 5.100 medewerkers. Ze zijn onze trots, onze ambassadeurs bij de reizigers. Door dit nieuwe uniform aan Manneken Pis te schenken, willen we hen voor het voetlicht brengen en tonen we opnieuw de nauwe band en de geschiedenis die de MIVB en Brussel samen hebben”, aldus Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.

Het laatste uniform dateert van 2006. Sinds gisteren, 2 mei 2019, draagt het personeel op het terrein een modernere outfit, waarbij het grijs plaats maakte voor marineblauw.

Het uniform werd getekend door Olivier Strelli en heeft een nieuwe snit, kleuren en materialen. Bijzondere aandacht ging naar de kwaliteit van de materialen, het draagcomfort, de vrouwelijke versie van het uniform, de identiteit en de mogelijkheden van de stukken. Kortom, een modernere «look» om het openbaar vervoer van vandaag en morgen gestalte te geven.

Deze week vieren de Belgen, en de Brusselaars in het bijzonder, de 150ste verjaardag van de tram. En dan mag de belangrijkste inwoner natuurlijk niet vergeten worden: ons Manneken Pis. Voor deze speciale gelegenheid steken we Manneken Pis in het nieuw en krijgt hij een gloednieuw uniform van de MIVB aangemeten. Zo wordt ons Manneken Pis voor één dag de bekendste trambestuurder van de stad”, besluit minister van Mobiliteit, Pascal Smet.