Maskers ten voordele van Plan International te koop in MIVB-webshop

De MIVB gaat via haar webshop mondmaskers van Plan International België verkopen ten voordele van projecten tegen de verspreiding van covid-19 in Afrika, Azië en Zuid-Amerika. Het gaat om exclusieve maskers van de Belgische tekenaars Eva Mouton en Philippe Geluck. De MIVB werkte eerder al samen met Plan International voor sensibiliseringscampagnes tegen seksueel geweld en besliste haar partner te ondersteunen met dit initiatief.

Plan International België, een ngo die kinderrechten verdedigt, maakte exclusieve maskers om de wereldwijde acties tegen covid-19 te steunen. De ngo deed een beroep op Belgische artiesten die een exclusieve illustratie maakten voor de maskers.

De MIVB steunt de actie van de ngo Plan International België en biedt twee modellen maskers van de ngo aan in de mivbstore (www.mivbstore.be), de online webshop van de MIVB. Het gaat om maskers met illustraties van Eva Mouton en Philippe Geluck, Belgische tekenaars die bekend zijn aan respectievelijk Nederlandstalige en Franstalige kant.

De opbrengst van de maskerverkoop via mivbstore gaat integraal naar de acties van Plan International tegen de verspreiding van covid-19 in Afrika, Azië en Latijns-Amerika.

Deze maskers, zwart-wit voor de versie van Philippe Geluck en in kleur voor de versie van Eva Mouton, zijn 100% polyester en kunnen op 90° gewassen worden (steriel). Ze zijn herbruikbaar en zijn one size.

“Het dragen van een masker is verplicht in het openbaar vervoer. Onze reizigers kunnen er in automaten in metrostations aankopen en in verschillende winkels. Maar ze kunnen er evengoed één kopen om zichzelf te beschermen en tegelijkertijd een goed doel te ondersteunen. Daarom hebben we gekozen om deze exclusieve maskers te koop aan te bieden in onze webshop. De opbrengst van de verkoop van deze maskers gaat integraal naar Plan International. Plan International is een organisatie waarmee we samenwerken in de strijd tegen seksueel geweld en wij zijn blij dat we nu een steentje kunnen bijdragen in de strijd tegen de verspreiding van covid-19”, vertelt Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.

“Plan International is verheugd en trots op de steun van de MIVB. Het is een krachtige en solidaire boodschap van de vervoersmaatschappij want door stoffen mondmaskers aan haar reizigers te verkopen, beschermen zij niet alleen hun reizigers, maar ook kinderen en hun families in ontwikkelingslanden. Het is een sterk partnerschap om onze projecten tegen Covid-19 in de kijker te zetten!”, zegt Jochem Roels, Director Corporate and Major Donors bij Plan International België.

Een duurzame samenwerking

In oktober 2018 beslisten de MIVB en Plan International België om hun krachten te bundelen in de strijd tegen seksueel geweld in het Brusselse openbaar vervoer.

Deze samenwerking vertaalde zich in verschillende acties, waaronder “Girls take over”, waarbij een jong Brussels meisje symbolisch aan het hoofd stond van het managementteam van de MIVB.

Meerdere jonge activisten van het project “BruxELLES” werkten vervolgens maandenlang samen met de MIVB en konden verschillende medewerkers van de MIVB ontmoeten. Ze gingen in debat over deze maatschappelijke problematiek die ook in het openbaar vervoer voorkomt, en bedachten een aantal initiatieven om dit verschijnsel te bestrijden.

De samenwerking mondde midden 2019 uit in een sensibiliseringscampagne tegen seksueel geweld in het openbaar vervoer. Deze campagne, die samen met jonge activisten van Plan International werd gemaakt, had als doel om slachtoffers en getuigen van seksueel geweld te informeren en te sensibiliseren, en hen uit te nodigen om te reageren.

Ook in 2020 en 2021 staan dergelijke initiatieven op het programma.