Metro 3: werfbezoek Toots Thielemans

Uitnodiging voor de pers: vrijdag 6/3 – 9.45 uur

Binnen dit en enkele jaren heeft Brussel een nieuwe metrolijn. Lijn 3 verbindt het station Albert met Bordet, in het noorden van de stad, via de huidige premetro noord-zuidas. Het gaat om een zeer omvangrijke werf, waarvan de werken al een jaar geleden startten en die in verschillende fasen worden uitgevoerd. De MIVB nodigt uit om een stand van zaken van de fases van de werken op te maken en de werf van het toekomstige station Toots Thielemans te bezoeken.

De ontwikkeling van de toekomstige metrolijn 3 omvat zeer grote werken. Aan de ene kant is er de bouw van de nieuwe tunnel tussen het Noordstation en Bordet en van zeven nieuwe stations, aan de andere kant de omvorming van de huidige premetro tussen Albert en het Noordstation naar een volwaardige metro. Daarvoor wordt station Albert omgevormd tot multimodaal station en wordt een gloednieuw station met de naam Toots Thielemans gebouwd onder de Stalingradlaan. Dit eerste gedeelte van de lijn, waarvan de werken al ruim een jaar bezig zijn, moet eind 2024 worden ingewijd.

De MIVB nodigt u uit om in aanwezigheid van de minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt en van de burgemeester van de stad Brussel, Philippe Close, een stand van zaken op te maken van dit belangrijke project voor de Brusselse mobiliteit. U zal meer vernemen over de fasering van de lopende werken, de heraanleg van de bovengrondse openbare ruimte en de begeleidingsmaatregelen tijdens de werken.

U krijgt eveneens de gelegenheid de werf van het toekomstige metrostation Toots Thielemans te bezoeken en beelden te maken.

Praktisch:

Datum: vrijdag 6 maart 2020

Tijdstip: onthaal vanaf 9.45 uur, start van de persconferentie om 10 uur, gevolgd door het werfbezoek

Plaats van afspraak: infopunt Metro 3 – Lemonnierlaan 142, 1000 Brussel

Gelieve uw aanwezigheid te bevestigen bij An Van hamme: an.vanhamme@mivb.brussels of 0477/62.73.73.

A propos de MIVB

La Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles (STIB) est la première compagnie belge de transports publics urbains. Elle dessert les 19 communes de la Région de Bruxelles-Capitale ainsi que 11 communes de la périphérie. Elle couvre ainsi une superficie de 241,5 km². Cette société assure les déplacements d’une population de plus de 1 100 000 habitants, auxquels viennent s’ajouter des milliers de navetteurs. Le réseau de la STIB compte 4 lignes de métro, 18 lignes de tram, 49 lignes de bus et 11 lignes de bus de nuit. En 2018, la STIB a assuré, selon les premières estimations, pas moins de 417,5 millions de déplacements.