MIVB is voor derde jaar op rij Top Employer

De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB krijgt voor het derde opeenvolgende jaar het Top Employer-certificaat. Dat is een onderscheiding die de inspanningen en maatregelen beloont van de MIVB om jaar na jaar de werkomstandigheden van haar personeel te verbeteren.

Het Top Employers Institute kent het gelijknamige certificaat jaarlijks toe aan een beperkt aantal bedrijven die uitstekende werkomstandigheden hebben. Het instituut onderscheidt de werkgevers met een kwalitatieve werkomgeving, die de ontwikkeling van talent op alle niveaus binnen het bedrijf hoog in het vaandel dragen en ijveren voor een voortdurende verbetering van hun personeelsbeleid.

Om dit certificaat in de wacht te slepen moeten de ondernemingen zich onderwerpen aan een streng onderzoek en beantwoorden aan strikte normen. Een onafhankelijke audit screent hoofdzakelijk de HR-processen en strategie, maar houdt eveneens rekening met andere elementen zoals interne communicatie, de waarden en de manier waarop ze worden bekendgemaakt en beleefd doorheen het bedrijf, de mechanismen om de uitwisseling tussen de medewerkers te verbeteren en dergelijke meer.

Top Employer 2015, 2016 en 2017

«Voor ons is het belangrijk om mee te werken aan de ontwikkeling van onze medewerkers, onze managers te mobiliseren en eenvoudige en betrouwbare werkinstrumenten aan te bieden aan alle MIVB’ers. Onze deelname aan het Top Employer-programma helpt ons de vinger te leggen op puntjes die beter kunnen en draagt bij tot de versterking van de prestaties van onze organisatie”, legt Frédéric Demars, Senior Vice President Human Resources van de MIVB, uit.

Talentenbeheer, personeelsplanning, ontwikkeling van leiderschap, beheer van de loopbanen en het garanderen van opvolging in het geval van vertrek, verloning, sociale voordelen, bedrijfscultuur, ontwikkeling van de competenties, opleiding, bijzondere aandacht voor het welzijn van de medewerkers,… Het Top Employers Institute evalueerde verschillende criteria en maatregelen van de MIVB alvorens haar het certificaat voor het derde opeenvolgende jaar te geven.

“Dit jaar onderscheidde het Top Employers Institute de MIVB voor de uitstekende werkomstandigheden waardoor de medewerkers opleidingen kunnen volgen, kunnen evolueren, zich ontwikkelen en zich zo verder kunnen ontplooien in een gunstige werkomgeving. Dankzij onze jaarlijkse enquête krijgt de MIVB een goed idee van de waarde van haar merk als werkgever. Aan de hand van de benchmarking van ons instituut kan ze verder vooruitgang boeken en zo deel uitmaken van de beste werkgevers van België”, legt Steven Van Raemdonck uit, Deputy Country Managers van het Top Employers Institute België.

De MIVB telt ondertussen bijna 8.300 medewerkers en verheugt zich over deze erkenning die de voortdurende inspanningen voor de verbetering van de HR-processen bekroont.

«Het oorspronkelijke doel was een audit te maken van de processen op het vlak van human resources, met de bedoeling zich nog verder te verbeteren en de werkomstandigheden er nog op te laten vooruitgaan. De audit van het eerste jaar mondde uit in “makkelijk” in te voeren aanpassingen en hun gunstig effect te bevestigen. Tijdens het tweede jaar konden we deze veranderingen nog versterken en het gunstig effect ervan bevestigen. Het derde jaar liet ons toe verschillende processen te automatiseren en te informatiseren”, legt Johan Claes uit, Employer Branding & Sourcing Manager van de MIVB. Dit wordt de komende maanden en jaren nog verdergezet.