MIVB raadpleegt reizigers voor kleurkeuze toekomstige metro

De Brusselse metro zal de komende jaren sterk veranderen met de komst van lijn 3 en de stijging van de frequenties. Om plaats te kunnen bieden aan de extra reizigers komen er ook nieuwe metrostellen op het net. Maar hoe zien die eruit? De MIVB vraagt de mening van haar reizigers voor de nieuwe “look”: eerder brons of zilver? De stemming is geopend.

Om te kunnen beantwoorden aan de stijgende rittenaantallen en de toekomstige uitbreiding van het metronet naar het noorden van het gewest, volstaan de huidige 66 metrostellen niet. De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij bestelde daarom bijkomende voertuigen en gaf opdracht aan het Spaanse Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (« CAF ») om ze te bouwen. De eerste bestelling voorziet in de levering van 43 M7-metrostellen. De nieuwe stellen komen geleidelijk op het net aan vanaf 2019.

Eerder brons of zilver?

Hoe gaan de nieuwe metrostellen eruit zien? De reizigers en nieuwsgierigen kunnen ze alvast op een grote foto ontdekken vanaf woensdag 25 oktober in premetrostation Albert, dat één van de 18 stations wordt van de toekomstige metrolijn 3. En het is niet één, maar het zijn twee metrostellen die te zien zijn in de lokettenzaal van het station. Op initiatief van mobiliteitsminister Pascal Smet wordt de reizigers gevraagd de “look” te kiezen die hun voorkeur wegdraagt.

Voor de lancering van de metro in de jaren zeventig, kregen de reizigers ook al de gelegenheid om hun mening te geven over de kleuren van de binnenkant van de metrostellen. Enkele jaren geleden werden ze opnieuw betrokken bij de keuze voor de bekleding van de stoeltjes in de nieuwe trams.

Nu wordt hen gevraagd te stemmen voor de kleur van de buitenkant van de toekomstige metrostellen: zilver, om de harmonie te bewaren met de andere voertuigen van de MIVB-vloot? Of eerder brons om daarvan af te stappen en de nieuwe stellen een “opzichtig” kantje te geven? De foto’s in premetrostation Albert tonen beide “looks” en vragen de reizigers te stemmen voor hun lievelingskleur via de website voteformetro.be of door de QR-code te scannen die op de foto’s staat. De stemming is open tot 19 november.

De toekomstige metro

De metrostellen zijn moderner, comfortabeler, lichter, voorzien van de meest recente veiligheidsuitrusting en aangepast aan de toekomstige automatische besturing en dat alles getekend gereputeerd designer Axel Enthoven, die ook al voor de look van de huidige voertuigen tekende…

”Ik ben trots dat dit grootschalige project vooruitgaat en dat Brussel binnen afzienbare tijd nieuwe metrostellen bij krijgt die toelaten veel meer reizigers te vervoeren”, aldus Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB. “Het is een stap voorwaarts richting metro van morgen.”

Brussels minister van Mobiliteit, Pascal Smet: “40 jaar na hun intrede zijn de eerste metro’s met hun oranje kleur een volwaardig onderdeel van het Brusselse stadsbeeld. Met de aanschaf van nieuwe metrostellen en de transformatie van lijn 3 luidt de metro een nieuw tijdperk in. Maar met welke look? Dat is een vraag waar iedereen, reizigers en Brusselaars samen, mee over mogen beslissen. Smaken verschillen, maar wat verkiest u? Gaat u voor brons of voor zilver?”

Mathias Dobbels woordvoerder, Kabinet Pascal Smet