Nieuwe buslijn 52 verbindt Vorst rechtstreeks met het centrum van Brussel

Een nieuwe buslijn verbindt vanaf 1 september Vorst Nationaal met het Centraal Station. Lijn 52 biedt een rechtstreekse verbinding tussen het centrum van de gemeente Vorst en het stadscentrum van Brussel en verbetert zo de bediening van de Bervoetswijk. Deze uitbreiding van het net kadert in het busplan.

Het MIVB-net telt vanaf 1 september een extra lijn. Lijn 52 verbindt de concertzaal Vorst Nationaal met hartje Brussel. Deze nieuwe lijn beantwoordt aan de vraag van de inwoners van Vorst om zich makkelijk met het openbaar vervoer te verplaatsen vanuit het centrum van hun gemeente tot het centrum van Brussel.

Betere bediening en aansluitingen

De lijn biedt een betere bediening van de Bervoetswijk, die een goede verbinding geniet met andere wijken van de gemeente Vorst.

Om naar het centrum van Brussel te gaan passeert de lijn onder meer langs de Britse Tweedelegerlaan, het Rochefortplein, de Bareel van Sint-Gillis en de Hallepoort.

Lijn 52 biedt de reizigers bovendien een makkelijke verbinding met de metrolijnen 2-6 aan Hallepoort en 1-5 aan Centraal Station.

Vijfde nieuwe lijn van het busplan

Lijn 52 is de vijfde nieuwe lijn die de MIVB in dienst neemt in het kader van haar busplan, waarvan de uitrol in 2018 startte.

Het busplan is de belangrijkste herziening van het MIVB-busnet in de afgelopen jaren. Het plan voorziet in zes nieuwe buslijnen.

Vier van deze lijnen werden al in dienst gesteld:

• Lijn 33 (Louiza-Dansaert, eerste volledig elektrische lijn van het net), met indienststelling midden 2018
  • Lijn 37 (Linkebeek station-Albert), met indienststelling midden 2019
  • Lijn 56 (Schuman-Buda), met indienststelling in maart 2020
  • Lijn 74 (Erasmus-Ukkel Kalevoet), met indienststelling in april 2021

Lijn 52 wordt vandaag bij deze lijst gevoegd. De zesde nieuwe lijn van het busplan, lijn 68, komt het openbaarvervoersaanbod versterken tussen de Industrielaan in Anderlecht en het Zuidstation het Zuidstation. Deze wordt in dienst genomen in de loop van 2022.

De nieuwe lijn 52 is het perfecte voorbeeld van wat de MIVB doet om de mobiliteit in Brussel te verbeteren en te beantwoorden aan de noden van de gebruikers van het openbaar vervoer. Door een rechtstreekse verbinding te bieden tussen Vorst en het stadscentrum, biedt lijn 52 nieuwe verplaatsingsmogelijkheden voor de Vorstenaren. Maar er is meer. Nieuwe wijken bedienen, nieuwe verbindingen, zich aanpassen aan de ontwikkeling van de stad,… Dat is het doel van het busplan en van de MIVB in het algemeen om de mensen aan te moedigen almaar vaker het openbaar vervoer te gebruiken om zich te verplaatsen en zo van Brussel een duurzame stad te maken waar het aangenaam is om wonen”, benadrukt Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.

De indienststelling van het busplan gaat verder

Het Brusselse gewest krijgt een nieuwe dynamiek en daar zijn we blij mee: nieuwe wijken, nieuwe bedrijven, nieuwe infrastructuur, toename van de bevolking,… Noden waar het busplan aan beantwoordt door nieuwe verbindingen te bieden, betere bedieningen en meer plaatsen voor de reizigers”, aldus Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt.

Eens het gehele busplan in voege biedt het MIVB-net 30% meer plaatsen en stijgt de kilometerproductie met 22% ten opzichte van de situatie in 2018.

52_Sep21.pdf 265 KB