Ontdek de MIVB achter de schermen op autoloze zondag

De Week van de mobiliteit is nog maar net afgetrapt, met als orgelpunt de autoloze zondag op 20 september. Die dag kunnen reizigers gratis met bus, tram en metro rijden op het MIVB-net. De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij nodigt eveneens uit om een blik achter de schermen te werpen tijdens een bezoek aan de werkplaats en de tramremise, in samenwerking met de Open Monumentendagen.

Zoals ieder jaar vindt in september de ondertussen traditioneel geworden Week van de mobiliteit plaats, van woensdag 16 tot dinsdag 22 september. Orgelpunt van de week is uiteraard autoloze zondag, komende 20 september. Een goede gelegenheid om te kiezen voor duurzame vervoermiddelen en de stad te ontdekken of herontdekken met het openbaar vervoer.

Openbaar vervoer gratis en versterkt op autoloze zondag

Ter herinnering: gemotoriseerde voertuigen mogen op autoloze zondag niet rijden tussen 9.30 en 19 uur op het hele grondgebied van het Brusselse gewest, met uitzondering van taxi’s, openbaar vervoer, autocars, hulp- en ordediensten en personen in het bezit van een doorgangspasje.

Om je die dag zonder zorgen te verplaatsen zijn de metro’s, trams en bussen van de MIVB gratis op autoloze zondag. De MIVB versterkt haar lijnen en de zaterdagdienstregeling is van kracht op de metro-, tram- en buslijnen. Buslijnen 76 en 86 rijden dus normaal.

Versterking is voorzien op alle metrolijnen, 13 tramlijnen en 9 buslijnen. Een pendelbus rijdt ook tussen parking C en metrostation Heizel tussen 9.30 en 20.40 uur om automobilisten toe te laten gemakkelijk het openbaar vervoer te gebruiken nadat ze hun wagen achterlieten. Opgelet: zoals voor alle voertuigen is de snelheid voor de MIVB-bussen die dag beperkt tot 30 km/u. De dienstregeling die uithangt aan de haltes zal dus niet kunnen gerespecteerd worden.

Het Contact Centre van de MIVB is ter gelegenheid van autoloze zondag open en bereikbaar van 10 tot 17 uur op nummer 070/23.2000.

Ontdek de werkplaats Belgrado en de remise in de Koningslaan

Talloze activiteiten worden georganiseerd op het grondgebied van het Brusselse gewest ter gelegenheid van autoloze zondag. En de MIVB feest mee. Duizenden reizigers gebruiken elke dag de voertuigen van de MIVB maar weinigen weten wat er zich achter de schermen afspeelt. In samenwerking met de Open Monumentendagen, die dit jaar ateliers, fabrieken en kantoren als thema hebben, nodigt de MIVB uit om tussen 10 en 18 uur een blik te werpen achter de schermen van de tramremise in de Koningslaan en van de werkplaats in de Belgradostraat.

De werkplaats Belgrado is een historische getuige van de stedelijke mobiliteit in Brussel. In 1880 besliste de NV « Les Tramways Bruxellois », voorloper van de MIVB en toen nog in volle ontwikkeling, om de remise te verwerven en er een twintigtal paarden in onder te brengen diede paardentrams voorttrokken. In de 20ste eeuw werd het gebouw omgevormd tot een echte werkplaats voor de trams.

Nu werken 116 personen in de werkplaats, waar de herstellingen en onderhoud gebeuren van de belangrijkste onderdelen (motor, pantograaf, reductor, relais,…), de behandeling van de wielen, groot onderhoud (elke 200.000 en 400.000 km), de vervanging van de draaistellen van bepaalde types tram, enz.

De tramremise van de Koningslaan maakt deel uit van de oudste die de MIVB erfde op het ogenblik van haar creatie in 1954. In 1899 beslist NV « Les Tramways Bruxellois », een gebouw te bouwen aan de achterkant van de werkplaats Belgrado om er de trams van de lijnen van het centrum in onder te brengen. Het gebouw is geïnspireerd door de Vlaamse neorenaissancestijl en werd opgetrokken in 1900. Het is een typisch voorbeeld van de architectuur van  begin 20ste eeuw, met een samengaan van glas en metaal en allures van een basiliek.

Momenteel werken 233 personen in deze stelplaats, die ook onderdak biedt aan een vijftigtal trams. Het personeel voert er preventief onderhoud uit en kleine herstellingen, vervangt de wielen van de PCC-trams, houdt zich bezig met het schoonmaken van de binnen- en de buitenkant van de trams (om de 2.500 km), beheert het buitenrijden van de voertuigen, enz.

Tijdens een geleid bezoek en demonstraties in de tramsremise en –werkplaats kunnen de bezoekers onder andere de werking van de bediening van de wissel ontdekken, de zandsilo, de beroepen die te maken hebben met koetswerk en mechanica (vervanging van de wielen, herstellingen, monteren van de motoren en remmen,…), de tramwash, de werkkuilen, een lasplaats, de pantografen, het gebruik van de ladderwagen voor werken aan de bovenleidingen, enz.

Praktische informatie voor de bezoeken:

Datum: zondag 20 september

Tijdstippen: van 10 tot 18 uur

Adressen: Tramremise Koningslaan – Koningslaan 19-21,  1060 Brussel

Werkplaats Belgrado: Belgradostraat 114 – 116, 1060 Brussel

Bereikbaarheid met het openbaar vervoer:

• Halte Koningslaan: trams 81 en 82, bussen 49 en 50
  • Halte Zuidstation: metrolijnen 2-6, trams 3, 4, 51, 81 en 82, bussen 27, 49, 50 en 78

Informatie over het vervoersaanbod en het programma van de autoloze zondag 20 september zijn beschikbaar op de website van de MIVB: www.mivb.be