Prijs MIVB-schoolabonnement zakt naar 12 euro

Goed nieuws voor scholieren en studenten. Vanaf 1 juli zal een schoolabonnement van de MIVB maar 12 euro meer kosten, tegen 50 euro op dit moment. De tariefdaling is een manier om jongeren aan te zetten nog vaker het openbaar vervoer te gebruiken.

12 euro. Dat is het tarief dat studenten tussen 12 en 24 jaar vanaf 1 juli betalen voor een jaarabonnement van de MIVB. Met dit abonnement genieten ze van een onbeperkte toegang tot het gehele MIVB-net en dit het hele jaar door.

Nieuwe prijsdaling

De prijs van een schoolabonnement van de MIVB zakte begin 2016 al van 120 naar 50 euro voor een eerste kind en tweede kind. Het schoolabonnement voor het derde kind en daaropvolgende kinderen is gratis.

De Brusselse regering besliste tot een nieuwe daling van het tarief waarbij het schoolabonnement van de MIVB van 50 naar 12 euro zakt per jaar voor leerlingen tussen de 12 en 24 jaar. Het gaat dus om 12 euro voor een 1ste kind, 12 euro voor een 2de kind en gratis vanaf het 3de kind.

Vanaf 1 juli 2021

Het schoolabonnement voor 12 euro geldt vanaf 1 juli voor alle studenten tussen 12 en 24 jaar. De -18-jarigen moeten geen schoolattest voorleggen. De studenten tussen 18 en 24 jaar moeten een origineel schoolattest voorleggen, afgeleverd door een school binnen de Europese Unie.

De prijs van een BRUPASS-schoolabonnement, dat niet alleen toegang verschaft tot het MIVB-net (behalve vanaf de luchthaven) maar ook tot dat van De Lijn, TEC en de NMBS in de BRUPASS-zone, kent eveneens een prijsdaling van 90 naar 52 euro voor het 1ste en het 2de kind. Voor het 3de kind en de volgende blijft de prijs onveranderd op 40 euro.

Nieuwe stap in februari 2022

Vanaf 1 februari volgend jaar kunnen alle Brusselaars tussen 18 en 24 jaar die geen student zijn ook genieten van een jaarabonnement van de MIVB voor een tarief van 12 euro in plaats van 499 euro.

Jongeren aantrekken

Het doel van deze maatregel, in een eerste fase voor studenten en in een tweede fase voor alle jongeren in Brussel, is het openbaar vervoer in Brussel nog toegankelijker te maken en nog meer jongeren aanmoedigen om voor hun verplaatsingen gebruik te maken van de MIVB.

“Veel jongeren gebruiken al het MIVB-net. Onze trams, bussen en metro’s zijn voor hen synoniem aan zelfstandigheid en vrijheid. Dit nieuwe tarief moet deze klanten nog trouwer maken. Ik ben hier bijzonder verheugd over omdat zij de MIVB een warm hart toedragen en onze belangrijkste ambassadeurs zijn”, aldus Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.
“Jong geleerd is oud gedaan,” voegt Elke Van den Brandt, Brusselse minister van Mobiliteit, toe: “Met de MIVB geraak je overal in Brussel. Om jongeren extra te overtuigen om het openbaar vervoer te nemen in de stad, bieden we hen een fors verlaagd tarief aan. Op die manier proeven ze van jongs af van de vrijheid en het gemak dat een MIVB-abonnement hen biedt.”
“Elke jonge Brusselaar moet zich moeiteloos en zonder al teveel kosten kunnen verplaatsen binnen ons gewest. Ik ben dan ook zeer verheugd dat de regering dit nieuwe tarief kan aanbieden. Ik hoop dat dit de verplaatsingen van onze studenten zal vergemakkelijken en dat het onze jongeren zal motiveren om nog meer gebruik te maken van het kwaliteitsvolle dienstenaanbod van de MIVB,” aldus Rudi Vervoort, minister-president van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.