Raad van bestuur MIVB ondertekent laatste van 5 bestellingen nieuwe bussen

De raad van bestuur van de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij heeft de leverancier aangeduid voor de gelede hybride elektrische bussen. Het bedrijf IVECO sleept het raamakkoord in de wacht, onder voorbehoud van een standstill-periode. De komst van de 141 gelede hybride elektrische bussen zal, samen met de vier andere bestellingen van de hybride elektrische en de volledig elektrische bussen, de capaciteit op het MIVB-busnet doen stijgen met ongeveer 32% tegen eind 2019. Alles samen worden er 288 bussen geleverd tussen nu en de loop van 2019.

De raad van bestuur van de MIVB heeft zopas de onderneming IVECO aangeduid voor het raamakkoord voor 141 gelede hybride elektrische bussen met lage vloer. Dit raamakkoord omvat de studie, de bouw, levering, de inwerkingstelling van deze bussen, de levering van vervangstukken en het onderhoud van de elektriciteitsopslagsystemen en de componenten van de tractieketting.

141 gelede hybride elektrische bussen

Het raamakkoord met een duurtijd van 5 jaar voorziet in een bestelling van 141 gelede hybride elektrische bussen voor een bedrag van ongeveer 74,35 miljoen euro, vermeerderd met een bedrag van 17 miljoen euro voor het onderhoudscontract van deze voertuigen. Om de bus te kunnen kiezen die het best aan de noden beantwoordt, testte de MIVB drie prototypes van verschillende busbouwers gedurende acht weken op het net.

Alles werd bedacht om deze voertuigen zo toegankelijk mogelijk te maken en de verplaatsingen van de reizigers vlot te laten verlopen: lage vloer, comfortzone voor reizigers met extra noden, aanpasbare zone voor een rolstoel of kinderwagens, stillere bussen…enz.

Verschillende energiebronnen

De bestelde bussen combineren een elektrische aandrijving met een warmtemotor. Concreet betekent dit dat de wielen van het voertuig worden aangedreven met de elektrische motor via batterijen. De warmtemotor van het type Euro 6-diesel Update C is aanwezig om de elektrische motor te ondersteunen als dat nodig is. Dit systeem laat toe het volume batterijen aan boord te verminderen en toch voldoende autonomie te garanderen.

Meer voertuigen, meer capaciteit

De gelede hybride elektrische bussen van IVECO bieden een capaciteit van 103 plaatsen. De levering van deze 141 voertuigen begint in mei 2019. Ze komen het aanbod versterken met het oog op het nieuwe busplan.

Deze bestelling van gelede hybride elektrische bussen sluit de 5 bestellingen af van elektrische en hybride bussen. De MIVB bestelde eerder al hybride elektrische standaardbussen (eerste vaste bestelling van 110 voertuigen), elektrische midibussen (7 voertuigen), elektrische standaardbussen (5 voertuigen) en gelede elektrische bussen (25 voertuigen).

De elektrische midibussen rijden sinds begin juni op het net op de splinternieuwe lijn 33, die volledig elektrisch is. Tegen het einde van het jaar ontvangt de MIVB haar 95 eerste hybride elektrische standaardbussen en test 5 volledig elektrische standaardbussen. De gelede hybride elektrische bussen en de volledig elektrische bussen worden verwacht in de loop van het jaar 2019.

«De komst van de nieuwe voertuigen op het net laat de MIVB toe de totale capaciteit van haar busnet te verhogen met een derde tegen eind 2019. Een nieuw tijdperk breekt aan op het net, ten voordele van het comfort van de reizigers, van de mobiliteit en de levenskwaliteit in Brussel. Ik ben trots om samen met al mijn medewerkers aan de mobiliteit van de toekomst te werken», aldus Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.

“Van bij aanvang van deze legislatuur was het vergroenen van de busvloot van de MIVB een topprioriteit. De aankoop van hybride bussen is voor de MIVB en het Brussels Gewest een belangrijke stap naar een volledige elektrische vloot tegen 2030,” zegt Pascal Smet. “Ik ben er trots op dat deze regering de ambitie waarmaakt om de lucht- en levenskwaliteit van de Brusselaars te verbeteren. De MIVB is een belangrijke speler in onze stad en geeft hiermee het goede voorbeeld.”

Mathias Dobbels woordvoerder, Kabinet Pascal Smet