Ruim 2 miljoen contactloze valideringen op Brussels openbaar vervoer afgelopen jaar

Exact een jaar kunnen MIVB-reizigers hun ritjes nu ook rechtstreeks betalen met een bankkaart of smartphone. Het nieuwe contactloze betaalsysteem oogst veel succes. Op een jaar tijd tekende de Brusselse vervoersmaatschappij ruim 2,35 miljoen valideringen op.

Juli 2020: nadat er mondjesmaat nieuwe, grijze valideringstoestellen in de MIVB-stations en op de voertuigen opdoken, ontdekken de reizigers een nieuwe manier om hun tram, bus en metro te betalen. Met de mogelijkheid om contactloos te betalen met bankkaart of smartphone kunnen ze in een handomdraai op het MIVB-net reizen. Het gaat om een makkelijk, snel en voordelig systeem. En dat blijkt ook uit de cijfers. Op een jaar tijd telt de MIVB 2,35 miljoen valideringen met dit nieuwe, contactloze EMV-betaalsysteem (Europay Mastercard Visa).

Makkelijk, snel en voordelig betalen

Het nieuwe betaalsysteem richt zich in eerste instantie op gelegenheidsreizigers en toeristen die niet noodzakelijk over een geladen MOBIB-kaart beschikken. Het is dus niet langer nodig langs een ticketautomaat te gaan of een BOOTIK, KIOSK of doorverkoper en daardoor gaat het sneller en makkelijker. Door rechtstreeks contactloos te betalen met de contactloze bankkaart (krediet of debet) aan een grijs valideringstoestel krijgt de reiziger onmiddellijk toegang tot het MIVB-net. Het systeem werkt ook met een smartphone of smartwatch met NFC-technologie. De betalingsapps Google Pay, Apple Pay, Fitbit Pay en Garmin Pay zijn compatibel met het EMV-systeem. Net zoals voor alle andere vervoerbewijzen kan de reiziger vrij het MIVB-net gebruiken gedurende één uur eens hij/zij gevalideerd heeft met een bankkaart/smartphone/smartwatch. Bij validering bij een overstap wordt de prijs van een rit vanzelfsprekend niet opnieuw afgehouden zolang het uur niet overschreden is.

Voor de occasionele reiziger is contactloos betalen de goedkoopste optie. 1 MIVB-rit gekocht via EMV kost 2,1 euro, terwijl 1 MIVB-rit beschikbaar op een TSC ("papieren") ticket 2,6 euro kost. Dit kostenvoordeel is bedoeld om het gebruik van papieren tickets te verminderen.

Bovendien zal een reiziger die op dezelfde dag verschillende ritten maakt met het contactloze betaalsysteem nooit meer betalen dan de prijs van het MIVB-eendagsticket. Bij de eerste validering wordt een reserve van 7,5 euro opzij gezet (maar niet gedebiteerd). Aan het eind van de dag wordt er geteld. Het systeem past zich automatisch aan het meest voordelige tarief aan. Dit betekent dat de reiziger maximaal 7,50 euro per dag zal betalen, zelfs als die meer dan 4 keer op dezelfde dag valideert. Een dagkaart van de MIVB kost 8 euro op een TSC-ticket (papier).

Succesvol

Een jaar na de lancering blijkt het systeem succesvol.

In augustus 2020, een maand na de lancering van het EMV-systeem, werden al 12,1% van de door de MIVB verkochte tickets voor één rit en één dag gekocht via het EMV-contactloze systeem. Een jaar later bedraagt het marktaandeel van het contactloze systeem op alle verkochte tickets voor 1 rit en 1 dag 31,4%.

Op 30 juni stonden 2,35 miljoen valideringen op de teller. Een aantal dat sinds het begin van 2021 gestaag toenam.

"Om meer mensen aan te moedigen het openbaar vervoer te gebruiken voor hun verplaatsingen, is het belangrijk hen nieuwe diensten aan te bieden die hun leven gemakkelijker maken. Met contactloos betalen via bankkaart of smartphone wordt het gebruik van het openbaar vervoer spontaner voor iedereen. Het is niet langer nodig om te anticiperen, zelfs voor wie gelegenheidsreiziger is”, aldus Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.
“Na Londen is Brussel de tweede Europese hoofdstad die contactloos betalen aanbiedt in het openbaar vervoer. De 2,35 miljoen valideringen die de MIVB het afgelopen jaar optekende tonen de wil om de tram, bus of metro te kunnen nemen zonder moeite te moeten doen om een specifiek vervoerbewijs aan te schaffen. Samen met het jongerentarief dat sinds gisteren van kracht is, verheug ik er mij op dat de MIVB extra stappen zet om de toegankelijkheid en de aantrekkingskracht voor alle soorten publiek almaar te verbeteren, of het nu om gelegenheids- of om regelmatige gebruikers gaat,” aldus Elke Van den Brandt, Brussels minister van Mobiliteit.