Trammuseum ontvangt opgeknapte tram van periode Eerste Wereldoorlog

Uitnodiging voor de pers

Het Trammuseum maakt zich op voor de terugkeer morgenochtend van een tram uit 1914 die in Frankrijjk een grondige restauratiebeurt kreeg.

Het Trammuseum in Sint-Pieters-Woluwe biedt onderdak aan een grote collectie oude voertuigen van het Brusselse openbaar vervoer. Onder deze voertuigen is er een voertuig uit 1914 (tramnummer 1348), dat gebouwd werd door « les Ateliers Métallurgiques » uit Nijvel en bewaard sinds 1963. De MIVB gaf de tram een opknapbeurt in 1975 en nam het in 1979 op in de vloot hiostorische trams. Het voertuig werd in zijn originele staat hersteld in 1990.

Dankzij een gewestelijke subsidie, kon dit historische voertuig nu een jaar lang genieten van een volledige onderhoudsbeurt door Artérail, een bedrijf uit het Franse Nancy, onder supervisie van de MIVB en de beheerders van het Trammuseum.

Dit historische voertuig is het eerste van drie dat gerenoveerd werd met deze gewestsubsidie en keert morgen, woensdag 20 juni, terug naar de remise in Woluwe, waar het Trammuseum zich bevindt.

Vanaf de zomervakantie zal dit gerestaureerde voertuig terug op de Tervurenlaan rijden op zaterdag, zon- en feestdagen en dit tot en met september.

Trammuseum

Het Museum voor Stedelijk Vervoer in Brussel (MSVB) zag het daglicht in 1982. Het werd opgericht door leden van de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB) en enkele gepassioneerde liefhebbers van het openbaar vervoer. Het museum biedt onderdak aan een grote verzameling oude trams, bussen, taxi’s, dienstvoertuigen en verschillende voorwerpen die de geschiedenis van het openbaar vervoer illustreren, van het ontstaan tot de bouw van de metro. Het museum wordt uitsluitend beheerd door vrijwilligers en huist in een beschermd gebouw dat in samenwerking met de MIVB het belangrijke industriële patrimonium van het Brusselse openbaar vervoer van gisteren en vandaag bewaart.

Het Trammuseum is open tijdens de zomer op woensdag van 13 tot 17 uur en op zaterdag en zondag van 13 tot 19 uur.

Uitnodiging voor de pers:

Het voertuig wordt op woensdag 20 juni om 9 uur van de vrachtwagen geladen aan de remise Woluwe, Tervurenlaan 364b in 1150 Brussel.

Gelieve uw aanwezigheid te bevestigen bij An Van hamme : [email protected] - 02 515 20 56.

Toegang met het openbaar vervoer:

• Tram 39, 44 of 94: halte Trammuseum

• Bus 36 en 42: halte Trammuseum