Upcycling & inclusieve kunst : oude MIVB-ontwaarders transformeren in inclusieve kunstwerken

Tentoonstelling in de Beer shop in het metrostation Beurs van 25/11 tot 3/12

Het Brusselse maatwerkbedrijf l’Ouvroir houdt van 25 november tot 3 december de tentoonstelling Inclusieve kunst & Upcycling” in het station Beurs in het kader van de Week van de Handicap. Wie langs gaat ontdekt er de oude oranje ontwaarders van de MIVB die volledig getransformeerd werden door verschillende bekende en minder bekende kunstenaars, kunstamateurs en/of mensen met een beperking.

Nadat de oranje ontwaarders in 2016 van het MIVB-net verdwenen, gaf het Brusselse maatwerkbedrijf L’Ouvroir ze op een sociaal en ecologisch verantwoorde manier een nieuw leven door ze om te bouwen tot hippe “Sesame” sleutelkastjes in samenwerking met designer Pierre-Emmanuel Vandeputte, REcy-K en Net Brussel. Als onderdeel van deze samenwerking transformeerden gewone en buitengewone kunstenaars de laatste 100 exemplaren tot kunstwerken.

Gerennomeerde kunstenaars, waaronder Denis Meyers, nemen deel aan deze actie, naast kunstenaars met specifieke behoeften, met deelname van verenigingen als CREAHM of Espoir et Joie. De ontwaarders worden tentoongesteld in de Beer shop in het station Beurs van 25 november tot 3 december. Deze vrijdagavond 24 november tussen 16 en 20 uur vindt de vernissage van de tentoonstelling paats. Er wordt een vlotte toegang verzekerd voor mensen met beperkte mobiliteit.

Een humane en ecologische samenwerking

Op zoek naar een nieuwe bestemming voor de oude ontwaarders, bleek het Brusselse maatwerkbedrijf l’Ouvroir een logische keuze voor de MIVB. Door de jaren heen werden al heel wat gerecycleerde materialen omgetoverd dankzij deze samenwerking: kaarthouders, sleutelhangers, strandtassen, laptoptassen of notitieboekjes. Deze vintage goodies kan je terugvinden op de website www.mivbstore.be.

Datum:

• Vernissage: vrijdag 24 november, 16 – 20 uur
  • Tentoonstelling: van 25 november tot 3 december, 10 – 19 uur

Plaats:

• Beurs (Beer Shop), gelijkvloers, Beursstraat 21 in 1000 Brussel
  • Vrije toegang, toegankelijk voor mensen met een beperkte mobiliteit

Voor meer informatie: